PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní a sociální rozvoj - OKB01N102A
Anglický název: Personal and Social Development
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Záměnnost : OPB01N102A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (09.09.2019)
Předmět je zaměřen na osobnostní rozvoj studentů vztahující se k zvolenému oboru. Týká se konkrétních oblastí komunikace, dialogu, diskuse, argumentace a poznávání sebe sama. V rámci předmětu budou zkoumány situace zaměřené na učitelskou profesi. Další oblastí, kterou se předmět zabývá, je problematika společného vzdělávání, v rámci výuky se bude usilovat o rozvoj intervenčních kompetencí studentů v inkluzivním vzdělávání. V sociálním rozvoji jsou interakční procesy orientovány na ochotu poznávat druhé, přijímat shody a odlišnosti v názorech a osobních preferencích. Je zaměřen na podporu citlivosti k etickým principům v jednání, dává základy empatického rozhovoru s aktivním nasloucháním a akceptací druhého člověka. Interakční metody se zaměřují na rozvoj kooperace v různém uskupení studentů, prohlubují vzájemné poznávání a podněcují důvěru pro soužití ve skupině. Východiskem k aktivitám studentů jsou metody sociálně psychologického výcviku a dramatické výchovy. Časová zátěž (2 kredity): - přímá výuka na semináři: 8 hodin, práce na úkolech v Moodle a příprava: 32 hodin, příprava na prezentaci:10 hodin
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (26.09.2017)

Cílem je rozvíjet profesní citlivost, empatické jednání s dovedností aktivně naslouchat, akceptovat druhého člověka, podpořit etiku zpracování informací a inkluzivního přístupu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.06.2017)

Základní literatura

GILLERNOVÁ, I., HERMOCHOVÁ, S., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele. Praha: SPN, 1990.

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.

HERMOCHOVÁ, S. Metody aplikované sociální psychologie. Praha: FF UK v Praze, 1989. KOPŘIVA, P., a kol. Respektovat a byt respektován. 3.vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.

MOTSCHNIG, R., NYKL, L. Komunikace zaměřená na člověka.  Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-361-9.

KOŤÁTKOVÁ, S. Pohledy na komunikaci učitelky mateřské školy I. In Problémové dítě a hra A 2.4. Praha: J. Raabe, 2004, 20s.

KŘIVOHLAVÝ J. Povídej-naslouchám. Praha: Návrat, 1993. ISBN 80-85495-18-X. Vávra, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-128-0.

VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-06-4. VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80- 247-4473-5.

Další doporučená literatura

Další doporučená literatura

JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2009. ISBN 978- 80- 247-1594-0.

KOŤÁTKOVÁ, S. Působení na profesní orientaci studentů prostřednictvím kurzu Osobnostní a sociální výchova v souladu s principy humanistického přístupu. Spilková, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, s. 68-82. ISBN 80-7315-081-6.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (26.09.2017)

Zápočet je získáván za aktivní účast v seminářích.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK