PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Základy polytechnické pregramotnosti v mateřské škole - OKB01I1H6C
Anglický název: Fundamentals of polytechnic education in kindergarten
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Vyučující: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Záměnnost : OPB01I1H6C
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.09.2020)
Posláním předmětu je přispět k rozvoji adekvátních schopností studentů umocňujících rozvoj osobnosti dětí v období předškolního vzdělávání ve smyslu jejich polytechnické gramotnosti. Obsahově se výuka zaměřuje zejména na základní poznatky o vybraných materiálech, jejich užitých vlastnostech a technologiích zpracování za použití vhodných technických prostředků. Výuka je dále orientována na porozumění technologickým principům.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.09.2020)

DYTRTOVÁ, R., VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti I. Praha: UK - PedF, 1999. ISBN 80-86039-89-7.
HONZÍKOVÁ, J., MICHÁLKOVÁ, L., VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti II. Praha: UK - PedF, 2000. ISBN 80-7290-003-X.
HONZÍKOVÁ, J. Materiály pro pracovní činnosti na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická, 2006, 116 s. ISBN 80-7043-453-8.
HONZÍKOVÁ, J., BAJTOŠ, J. Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická, 2004, 120 s. ISBN 80-7043-255-1.
HONZÍKOVÁ, J. Nonverbální tvořivost v technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 2008. ISBN: 978-80-7043-714-8.
KOLEKTIV AUTORŮ. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. ISBN 80-87000-00-5.
KOLEKTIV AUTORŮ. (1978) Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. Praha: SPN, 1978.
RAAB, J. Materiály a člověk. Praha: Encyklopedický dům, 1999. 
STOLINSKÁ, D. Polytechnické vzdělávání v prostředí mateřské školy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 320 stran. ISBN 978-80-244-4735-3.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.09.2020)

Přírodní materiály, jejich charakteristika, techniky zpracování.
Papír a papírenské výrobky - vlastnosti, jejich hodnocení, techniky ručního zpracování.
Modelovací a lící materiály - vlastnosti důležité pro výběr vhodných druhů, vybrané pracovní techniky.
Textilní materiály - přehled. Hodnocení vlastností vybraných materiálů a ověření vybraných technik zpracování délkových a plošných textilních materiálů.
Dřevo a další nekovové materiály - přehled, hodnocení vlastností a technik zpracování.
Drobné kovové materiály - dráty, fólie, vlastnosti důležité pro výběr materiálů a technik zpracování.
Základy konstrukčních činností.
Bezpečnost a hygiena při práci s různými materiály.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.09.2020)

Aktivní práce při konzultacích.
Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh - pokusů řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů.
Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.

V případě přechodu prezenční formy výuky na fakultě na distanční formu výuku v souvislosti s COVID-19, bude distanční výuka realizována v prostředí Moodle, nebo zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK