PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Základy environmentální výchovy - OKB01B104A
Anglický název: Fundaments of environmental education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: http://cevv-uk-pedf.blog.cz/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Záměnnost : OPB01B104A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií, metodikou a praxí environmentální výchovy. Informovat o významu a potřebě environmentální výchovy (v globálních souvislostech), seznámit studenty s historií světové a české environmentální výchovy a s význačnými představiteli EV, státním programem EVVO, krajským programem EVVO a základní i rozšiřující literaturou. 1. Úvod do předmětu – terminologie, literatura a zdroje. Cíle EV. 2. Současná legislativa. 3. Historie EV - Historie EV ve světě, Historie EV v ČR - nestoři EV, Střediska EV. 4. Síť středisek SEV v ČR, Mrkvička. 5. Metody práce v EV - informální vzdělávání, práce s přírodním materiálem, narativní metoda. 6. Drobné aktivity, projekty, tematické integrované bloky, vycházky do přírody a naučné stezky (ukázky). 7. Vzdělávání za pomocí živočichů. Vzdělávání založené na vztahu k místu. 8. Lesní a sadová pedagogika. 9. Kvalita a efektivita EV - nástroje hodnocení v MŠ (portfolio, nástěnka aj.), nástroje autoevaluace učitelky MŠ. 10. Osobnosti EV
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Povinná:

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

Doporučená:

MÁCHAL, A. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno, 205 s.

Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.

Enviwiki http://www.enviwiki.cz/wiki/Hlavn%C3%AD_strana

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 h studentské práce. Z toho jsou 4 h přímé výuky. Na prvním bloku budou studentky / studenti  mimo jiné také informovány/i o pravidlech nepřímé výuky a o systému plnění, odevzdávání a hodnocení úkolů. Stručně, že všechny úkoly budou zadávány a odevzdávány v Moodle I - v kurzu Základy environmentální výchovy viz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8196

 
Tyto úkoly, kterých bude celkově 5, je třeba odevzdávat v průběhu semestru k 5ti určeným datům, aby měla vyučující možnost kontroly. Vyučující bude dílčí úkoly číst a komentovat a bodovat (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Studenti budou mít možnost si opravit dílčí úkoly dle komentářů vyučujícího a zlepšit si konečné bodové hodnocení. Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před druhým blokem. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.
 
Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.
 
Kurz v Moodle je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné místo prosím.  
 
V případě, že nebude z důvodu pandemie možnost se osobně setkat, výuka se přesune do on-line prostředí. Student si musí zajistit přístup k internetu, mikrofon a kameru.  
 
Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.

 

 

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK