PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Literární výchova a čtení na 1. stupni ZŠ - OK0604050
Anglický název: Literary education and reading at primary school
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: http://moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6271
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Vyučující: PhDr. Ondřej Hausenblas
Neslučitelnost : O01304050
Prerekvizity : OK0615110
Záměnnost : O01304050
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)
Přednáška: Didaktika literární výchovy ve vztahu k pojetí čtenářské gramotnosti a k aktivizačním postupům ve výuce, konstruktivistická stavba hodiny a programu výuky. Funkce krásné literatury jako součásti kultury a civilizace, ve vztahu k možnostem dětského čtneáře a k soudobé LPDM. LV jako estetickovýchovný proces, jeho činitelé, podmínky a dopady. Utváření čtenářské kultury třídy a výuky. Volba literárního textu vzhledem k jeho didaktickému potenciálu. Význam a využití výrazného čtení a recitace, zejména samotným učitelem. Seminář: Konstruktivistické pojetí literární výchovy na 1. st. ZŠ, cíle literár. výchovy a jejich dosahování, plánování výuky pozpátku, třífázový model učení v hodinách LV s textem.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (27.05.2020)

HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304

HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M., ZMRZLÍK, M. Nápadník menteeho. Nový Jičín: KVIC, 2015. online cit. 2015-29-09. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304

HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy 24, dostupné z https://kritickemysleni.cz/wp-content/uploads/2020/05/KL24_web.pdf

KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (hesla využitelná pro práci s LPDM)

KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6, dostupné v knihovně

PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007. (zejm. pasáže Pro učitele a pojmy potřebné pro LPDM)


Doporučená literatura:

HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4

web Čeština doopravdy http://zijurad.cz/cestinadoopravdy/

KOL. Gramotnosti ve vzdělávání. Praha, VÚP 2010. Dostupné z: https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Česká školní inspekce. 2010, dostupné z http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)


U zkoušky nad vlastní přípravou a reflexí hodiny LV s textem uchazeč komentuje cíle a procesy výuky poučen o procesech čtení, čtenářské gramotnosti a o plánování pozpátku. Prokáže obeznámenost s pojmy z doporučené literatury, neplete si pojmy (termíny) ze studia LPDM ani teorie literatury.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)

Sylabus: Cíle literární výchovy, role učitele; Model přípravy na hodinu LV s plánováním pozpátku; Zásady pro výběr textu, jejich uplatnění pro přípravu hodiny, didaktický potenciál textu v praxi; Cíle a důkazy o učení, reálnost a smysluplnost, formulace pro žáka, s pozorováním výuky v ZŠ; Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi před čtením, při čtení a po čtení; Hlediska pro vyhodnocování vlastní přípravy i pro práci žáka

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)

Požadavky k atestaci:
- úplná docházka a aktivní přítomnost v setkáních - vyjadřování zdůvodněného vlastního stanoviska, účast v rozborové diskusi, pasivní přítomnost nepostačuje a eviduje se
- důsledná průběžná příprava a ověřování vlastní systémově podložené přípravy na hodinu LV s textem, odevzdávání a dopracování úkolů mezi setkáními kursu i na setkáních, využití elektronických platforem
- podpora a reflexe příprav kolegů a kolegyň

- četba odborných textů, vč. zápisu osobních záznamů z četby

Počet pokusů o zápočet: 3
Počet pokusů o zkoušku - dle předpisů PedF UK

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK