PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Český jazyk II s didaktikou II - OK0403203
Anglický název: Czech Language II with Methodology II
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (20.01.2020)
Skladba a její různá pojetí - syntax závislostní valenční a nevalenční. Věta a výpověď, základ věty. Věta jednoduchá. Syntaktické vztahy zmnožení a dominace. Základové a nezákladové větné členy. Komunikační funkce výpovědi. Souvětí. Text. Odchylky od pravidelné větné stavby. Stylistika - slohotvorní činitelé, funkční komunikativní oblasti spisovné češtiny, stylistika jazykových prostředků. Vše s přihlédnutím k praxi 1. stupně ZŠ.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (20.01.2020)

Brabcová, R.: Čeština našich dní. Praha 1996

Černá, M. - Hájková, E.: Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. PedF UK 1999.

Hájková, E. a kol.: Jazyková cvičení pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1994.

Hubáček, J.: Český jazyk pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1991

Hubáček, J. - Jandová, E. - Svobodová, J.: Čeština pro učitele. VADE MECUM 2010.

Svobodová, J.: Česká interpunkce. Ostrava 1997.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (20.01.2020)

Požadavky k zápočtu:
Vytvoření aktivizačního tvořivého úkolu na libovolný syntaktický jev pro vybraný ročník 1. stupně ZŠ v rámci výuky slohu, odevzdání tištěné verze do rukou vedoucího semináře v týdnu druhého setkání. Prezentace vybraných prací.

Požadavky ke zkoušce:
Test ze syntaktického učiva obsaženého v anotaci předmětu. Test obsahuje dvě části: 1) interpunkční korekturu a 2) vědomostní test. Úspěšné absolvování části 1) je podmínkou pro připuštění k části 2). V části 2) budou též otázky z morfologie.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (20.01.2020)

 
Cíle kurzu:

Studenti

* si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení,

* budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby,

* pochopí klíčovou roli stylu pro dosažení preferované interpretace textu a zajištění komunikační úspěšnosti,

* zdokonalí dovednost sebereflexe vhodnosti jazykových prostředků, které užívají v různých komunikačních situacích,

* budou znát charakteristiky základních textových vzorů; budou je umět využít při tvorbě vlastních textů; dokážou texty přizpůsobit komunikační situaci.

Obsah kurzu:

Věta

* skladební dvojice: dominace a prostředky jejího vyjadřování, jednoduché případy shody; zmnožení syntaktické pozice

* větné členy: podmět holý, rozvitý, několikanásobný, nevyjádřený; přísudek verbální a verbonominální; předmět; přívlastek; příslovečná určení místa, času, způsobu a příčiny; doplněk

* větné vzorce: valence slovesa; základová větná struktura a její rozvíjení, rozšiřování, modifikace a transpozice; křížení vazeb, zanedbání dvojí vazby, vyšinutí z větné vazby

Od věty k textu

* spojování vět: spojování vět do souvětí; věty hlavní a věty vedlejší; konkurence větného a nevětného vyjádření větných členů; tvorba textu; koherence a koheze, horizontální a vertikální členění

* aktuální členění: východisko a jádro výpovědi; tematické posloupnosti v textu

* komunikační funkce: výpověď a její funkce, druhy vět podle postoje mluvčího, rozlišení otázek zjišťovacích a doplňovacích; funkce textu, výpovědi určující a podpůrné

Text

* slohotvorné činitele: subjektivní a objektivní; stylově příznakové jazykové prostředky

* slohové postupy: informační, vyprávěcí, výkladový, úvahový, popisný

* slohové útvary: adresa, jednoduchý pozdrav, blahopřání, oznámení, pozvánka, vyplnění jednoduchého formuláře, dopis, vyprávění, popis, charakteristika, zpráva, inzerát, referát a jeho příprava, pozdrav, poděkování, omluva, dotaz, telefonování, vyřízení vzkazu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (20.01.2020)

Požadavky k zápočtu:
Vytvoření aktivizačního tvořivého úkolu na libovolný syntaktický jev pro vybraný ročník 1. stupně ZŠ v rámci výuky slohu, odevzdání tištěné verze do rukou vedoucího semináře v týdnu druhého setkání. Prezentace vybraných prací.

Požadavky ke zkoušce:
Test ze syntaktického učiva obsaženého v anotaci předmětu. Test obsahuje dvě části: 1) interpunkční korekturu a 2) vědomostní test. Úspěšné absolvování části 1) je podmínkou pro připuštění k části 2). V části 2) budou též otázky z morfologie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK