|
|
|
||
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2013)
|
|
||
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2013)
Prameny evropské písmové kultury. Základní orientace v oboru. Individuální projekt. |
|
||
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2013)
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe InDesign CS - Oficiální výukový kurz. Praha: SoftPress, 2005. Blažej, B.: Grafická úprava tiskovin, SNTL, 1989 Bohatcová, M. a kol.: Česká kniha v proměnách staletí, Panorama 1990 Dyrynk, K.: Krásná kniha, její úprava, Praha 1909 Dyrynk, K.: Typograf o knihách, Kentaur/Polygrafia, Praha 1993 Hlavsa, O. - Wick, K.: Typografia I. - III., Praha 1976,81,86 Kočička, P., Blažek, F.: Praktická typografie. Computer Press, Brno 2002. Muzika, F.: Krásné písmo ve vývoji latinky. NČVU, Praha 1958. Katalogy a sborníky symposií Bienále Brno Časopisy: Baoplán Blok, Deleatur, Graphis (poslední ročníky 94 - 05) knihovna Kvv Font, Novum, Pixel, Typo, Živel, Baseline, Emigre http://www.sazba.cz/, http://www.typo.cz/
|
|
||
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2013)
přednáška/seminář |
|
||
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2013)
Požadavky ke kontrole: Aktivní účast na seminářích. Povinná účast na korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací. |
|
||
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2013)
Prameny evropské písmové a knižní kultury.
Zadání Užitá grafika 2D 2. Bc. Letni S 10/11 k semestrálnímu projektu knihy:
1) Autor Vám bude určen losem. Literární titul vybírejte podle vlastního uvážení. Předpokládán je poučený vztah k autorovi, porozumění literární formě (nestačí "běžné přečtení"…), znalosti o době ve které kniha vznikla, a podobně. Přednost by měly mít tituly vydané v tradiční knižní podobě, i v několika (případně mnoha) vydáních. 2) Seznámte se nejdříve s těmito původními vydáními (dostupné jsou v knihovnách, UPM, Klementinum, nebo např. franc. tituly ve Štěpánské", angl. v British Councilu, něm. v Goethe institutu, atd.). 3) Adekvátně zmenšené xerokopie dvoustran původních vydání, od nejstarších po současná, se stanou součástí praktického projektu. Stručná analýza vybraných typografických řešení bude očekávatelnou součástí obhajoby. 4) Jak vyplývá z bodů 1. a 2. - obsah a forma literární naprosto předurčují a podmiňují myšlenkové a výtvarné pojetí projektu. Dalším, druhým inspiračním pramenem zůstává Vaše orientace v oboru a inspirace kvalitním typografickým řešením od renomovaných autorů minulosti i dneška. 5) Praktický projekt knižní makety bude obsahovat tyto části: a/ dvoustranu předsádky b/ dvoustranu hlavního titulu, frontispis c/ dvoustranu - zrcadla sazby: se začátkem kapitoly, s ukončením kapitoly 6/ Na dvoustranách 1:1 bude vyřešen způsob sazby odůvodněného typu a velikosti písma, řádkování, barvy papíru atd. Důležitá bude relace typu a velikosti písma k jeho "obsahovým poselstvím". Mimo péče o harmonický celek, je zásadní součástí práce zájem o typografický detail: iniciály, viněty, koncové značky, dělení kapitol, paginace atd. 7/ Ilustrace - autorské (očekávatelná kvalita nekompenzuje špatnou úroveň typografického řešení, naopak ).
Dílčí termíny korektur, témata přednášek: 25. 2. 2011 Zadání semestru, seznámení s programem AdobeInDesign 4. 3. 2011 Úprava dokumentu, práce s rámečky v AdobeInDesign 11. 3. 2011 Výběr knihy, škála obrazových, textových poznámek k danému titulu, porovnání původních vydání (korektura). 18. 3. 2011 Načtení a úpravy textu v AdobeInDesign 25. 3. 2011 Typografie v AdobeInDesign 1. 4. 2011 Minimálně dvě odlišné koncepce řešení úkolu ve formě skic. Specifikace základních stavebních prvků celku (formát, sazební obrazec, písmo). Skicy k ilustracím (korektura). 29. 4. 2011 Grafické formy v AdobeInDesign. 6. 5. 2011 Práce s barvami v AdobeInDesign, tisk, export do PDF z AdobeInDesign. 13. 5. 2011 Realizace úkolu. Obsah - plné texty, konečný výběr obrazového materiálu (korektura). 20. 5. 2011 Zápočtový termín. |