PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Geometry - OEB2310001
Anglický název: Geometry
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok2
Další informace: http://prerekvizity se nevyžadují
Staré označení: GEOM
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Třída: Předměty v angličtině - bc.
Předměty v angličtině - mgr.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Prerekvizity : O01310247
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
Kurz geometrie je zaměřen na rozvoj kognitivních schopností, nikoliv na rozsah vědomostí studentů. Na základě experimentální činnosti jsou studenti vedeni k samostatnému objevování geometrických vztahů, upřesňování pojmů a rozvíjení geometrických představ. Některé mnohoúhelníky jsou poznávány a hlouběji studovány v prostředí čtverečkovaného papíru. Dále jsou studovány relační pojmy rovnoběžnost, kolmost, různoběžnost, shodnost (úseček, úhlů, útvarů), některá shodná zobrazení a míra geometrických útvarů. Nové poznatky jsou studovány i v jiných geometrických prostředích.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Cílem kurzu je na základě experimentální činnosti přes samostatné objevování geometrických vztahů, upřesňování pojmů:

  • rozvíjet kognitivní schopnosti studentů, nikoliv rozsah jejich vědomostí,
  • rozvíjet porozumění geometrickým pojmům a relacím,
  • rozvíjet dovednosti formulovat objevené myšlenky, prověřovat je a argumentovat,
  • osvojit si metody objevování geometrických vztahů,
  • poznat některé možnosti vizualizace aritmetických pojmů.

Literatura -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Hejný, M., Jirotková, D. (1999). Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Další materiály budou uveřejněny na stránkách KMDM.pedf.cuni.cz

Metody výuky -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Přednáška - výklad

Semináře - řešení úloh, objevování pojmů a vztahů, třídní diskuse

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Zkouška je písemná i ústní. Podkladem k hodnocení studenta bude výsledek písemného testu.

Požadavky k získání zápočtu:
1) 80% aktivní účast na seminářích,

2) vypracování prvního písemného testu alespoň na 50%. Na první přednášce bude dohodnut termín testu,

3) vypracování domácího úkolu, který bude stanoven v průběhu semestru. Tato podmínka se může podle situace změnit.

V případě neúspěchu u prvního testu nebo nepřítomnosti si student bude moci tento opravit nebo nahradit před psaním druhého testu v termínu stanoveném po dohodě během posledního výukového týdne.

Požadavky ke zkoušce
Zkouška je ústní i písemná (druhý test). Zkouší vedoucí semináře.

Druhý písemný test se bude psát v prvním týdnu zkouškového období. Termín bude stanoven po dohodě se studenty.

Kromě ústního projevu budou podkladem k hodnocení u zkoušky výsledky obou testů a veškerých písemných materiálů, které byly vypracovány k zápočtu navíc.

Zkoušející má právo na základě výsledků písemných prací a práce v semináři navrhnout studentovi známku bez ústní zkoušky. Pokud s ní student nebude spokojen, přihlásí se k ústní zkoušce.

Sylabus -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Obsah kurzu:

Studenti jsou vedeni k co nejsamostatnějšímu postupu, k samostatnému objevování myšlenek a nikoliv k jejich přejímání.

V prostředí čtverečkovaného papíru budou poznávány geometrické rovinné útvary, budou popisovány pomocí jejich průvodních jevů, budou zkoumány i jejich metrické vlastnosti jako délky úseček, obsahy rovinných útvarů, velikosti úhlů. Vyjadřování vzájemné polohy bodů pomocí "cestování" na čtverečkovaném papíru položí základy vektorové algebry a umožní též formulovat úlohy kombinatorického charakteru. Bude podrobně probrána metoda postupného uvolňování konstanty jako jedna z nejpoužitelnějších metod při objevování nejen geometrických vztahů. Využije se i k odhalení Pickovy formule i Pythagorovy věty.

Celý semestr bude provázet v různých modifikacích i didaktická matematická hra SOVA, která povede i k poznávání 3-D útvarů. Obsah jednotlivých seminářů a přednášek bude vyvěšován na stránkách: http://class.pedf.cuni.cz/jirotkova/geometrie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK