PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Alternativní a augmentativní komunikace - OBSP18751
Anglický název: Alternative and Augmentative Communication
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNS1S114A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OBSP18720
Je neslučitelnost pro: OBSP18753
Je záměnnost pro: OK0218511, OBSP18511
Anotace -
Poslední úprava: SUMNIKO/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2014)
Výuka předmětu Alternativní a augmentativní komunikace je zaměřena na dílčí část této problematiky - znalost Braillova bodového písma. Studenti se seznámí s teoretickými východisky a zároveň mají možnost prakticky si ověřit čtení a psaní Braillova bodového písma. Průběh výuky: Teoretická východiska - 1 sezení Praktické dovednosti - 3 sezení (hmatová práce rukou, metodika postupu při čtení a psaní Braillova bodového písma, schopnost číst Braillovo bodové písmo zrakem, psaní na Pichtově psacím stroji) Kompenzační pomůcky pro čtení a psaní Braillova bodového písma. Výstup: znalost čtení textu v Braillově bodovém písmu prostřednictvím zraku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (14.05.2018)

Cílem předmětu je osvojení základů Braillova bodového písma jako prvotníího zdroje čtení u dětí se zbytky zraku a nevidomých.

Literatura
Poslední úprava: SUMNIKO/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2014)

HAMADOVÁ,P. KVĚTOŇOVÁ L. NOVÁKOVÁ, Z Oftalmopedie. Brno:Paido,2007. ISBN 978-80-7315-159-1p>

JESENSKÝ, J. Hmatové vnímání informací pomocí tyflografiky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 226 s.

SMÝKAL, J. Pohled do dějin slepeckého písma. Brno : R & T, 1994. 113 s.

Stodola, Jiří. Kódování informací pro osoby se smyslovým postižením. Ikaros [online]. 2007, roč. 11, č. 9 [cit. 05.02.2014]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/4297>. urn:nbn:cz:ik‐004297. ISSN 1212-5075

+ materiály dodané vyučující.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (20.02.2018)

Praktická výuka v Tyfloservisu,o.p.s.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (14.05.2018)

Aktivní účast na seminářích

Výstup:
Znalost čtení textu v Braillově bodovém písmu prostřednictvím zraku, obsluha Pichtova psacího stroje.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (14.05.2018)

1. Historická východiska výuky Braillova bodového písma

2. Princip Braillského kódu

3. Předbraillská příprava

4. Nácvík čtení Braillova bodového písma

5. Nácvik psaní Braillova bodového písma

6. Pomůcky pro čtení a psaní Braillova bodového písma, vývoj, aktuální trendy v používání pomůcek - mechanických a elektronických

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK