PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Psychologický výzkum I - OBPS13513
Anglický název: Psychological Research I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBP1Q113A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Prerekvizity : OBPS13110
Záměnnost : OBPS13113
Je prerekvizitou pro: OBPS13551
Je záměnnost pro: OPBP1Q113A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout 01Veber.pdf doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
stáhnout 02KVEBER.pdf doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
stáhnout 03Příběh pana M.pdf doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
stáhnout 04Interpretace příběhu pana M.pdf doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
stáhnout 05Mapa - výzkum_LECI.pdf doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
stáhnout 06Legenda - Mapa_LECI.pdf doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (11.09.2021)
Nácvik kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody téměř biografického rozhovoru, založeného na zachycení jednak blízkých a sociálních vzorů či idolů, a jednak zájmů a zálib. Vedení rozhovoru, jeho přepis, „close reading“ a komentování na marži, zpracování do příběhu, dále do interpretace (v 1. semestru) a nakonec do pojmové mapy (v 2. semestru).
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (11.09.2021)

KRAVCOVÁ, Jana. Idoly u dětí školního věku. Praha: PedF UK, katedra psychologie, 2008. (Diplomová práce)

KUČERA, Miloš. Pud u Freuda. Praha: Karolinum, 2017, s. 500-525. (elektronicky na UK A-Ž)

STRAUSS, Anselm L., CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (11.09.2021)

 

1. semestr: Provedení rozhovoru a jeho zpracování do finální interpretace (uznané vedoucím práce);

2. semestr: Zpracování materiálů kolegy z dvojice do tzv. pojmové mapy a její legendy; splnění testu na pojmosloví kvalitativního výzkumu.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (11.09.2021)

Kurz pokračuje v linii posledních 10 let na tzv. pop-panteon školních dětí a mládeže. Zde se primárně zkoumalo, jaké sociální (slavné) vzory nebo milostné idoly pomáhají mladým osobám v jejich psychosexuální emancipaci z jádrové rodiny. Odpověď na otázku „Které máš nejoblíbenější známé osobnosti? (herci, zpěváci, sportovci…) Zkus napsat, co se Ti na nich líbí, případně proč si myslíš, že jsou tak oblíbení“ však ukázala, že děti odpovídají tak, že uvádějí i osoby blízké (např. učitele, trenéry, kamarády) a nejbližší (rodiče, sourozence), a kromě toho i své vlastní činnosti a zájmy (tzv. sublimace).

            Kategorizací těchto odpovědí vzniklo základní výkladové schéma, rozlišující: identifikaci (vzory), erotickou adoraci a pak sublimaci, resp. identifikaci se vzorem, provádějícím stejnou činnost jako já. Sama identifikace (non-sublimační) se pak dělila na imaginární, symbolickou, s Nadjá a prostřednictvím symptomu (viz podrobněji Literaturu a Studijní opory).

            Tento typ výzkumu byl prováděn na celých školních třídách. V akademickém roce 20/21 byl vstup do škol zásadně omezen, a proto se přešlo téměř biografické rozhovory s jednou osobou, stejného pohlaví, zhruba stejného věku jako tazatel (nesmí být ovšem jeho příbuzný), strukturované stejným zaměřením na významné osoby všeho druhu a na zájmy respondenta (včetně školní kariéry a životních ambicí) od raného dětství do současnosti. Ve zpracování těchto rozhovorů lze použít jednak částečně výše uvedené schéma, ale hlavně se pohybovat v přirozeném jazyce s psychologickým obsahem a zejména přebírat „in vivo“ kódů samotného respondenta, kolem nichž rozhovor gravituje (např. klíčové úsloví; jméno, jaké si respondent dal apod.).

            K tomuto postupu bude v prvních hodinách dána instruktáž na materiálu z r. 20/21.

 

            V 2. semestru si dvojice studentů vzájemně vymění výzkumný materiál a každý z nich vypracuje na základě tohoto materiálu kolegy tzv. pojmovou mapu a její legendu. Tím bude kazuistika ukončena. Také k tomuto postupu bude provedena instruktáž.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (11.09.2021)

Podmínky zakončení předmětu

 

1. semestr: Provedení rozhovoru a jeho zpracování do finální interpretace (uznané vedoucím práce);

2. semestr: Zpracování materiálů kolegy z dvojice do tzv. pojmové mapy a její legendy; splnění testu na pojmosloví kvalitativního výzkumu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK