PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní komunikace I - OBPS13103
Anglický název: Intercultural communication I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [DS]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBP1Q132B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Prerekvizity : OBPS13009
Je záměnnost pro: OPBP1Q132B
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Búriková stereotypy.pdf PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
stáhnout cizinec Simmel.pdf Cizinec, Simmel PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
stáhnout KASSIN_SAUL_504-517_orezano.pdf PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
stáhnout Sociální site cizincu IK 2017.ppt 2.5.2017 PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)
Kurz se zaměřuje na problematiku kulturní diverzity v současném globalizovaném světě. Východiskem je teze, že kulturní diverzita je výsledkem nejen odlišné zkušenosti lidí, ale také důsledkem politik, které mají za cíl ustanovovat hranice mezi různými skupinami. Proto se zaměří jednak na představení různých přístupů, které uvažují o příčinách a podstatě kulturní diverzity, jednak se bude zabývat otázkami soužití skupin, které jsou chápány jako kulturně odlišné.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Bittnerová, Dana – Doubek, David – Levínská, Markéta. 2011. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK.

Gellner, Arnošt. 1993.  Národy a nacionalismus. Praha: H+H.

Hadj Mousová, Zuzana. 2009. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o.

Kostelecká, Yvona- Hána, David - Hasman, Jiří 2017 Integrace žáků  - cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK. 

Morgensternová, M. - Šulová, L.: Interkulturní psychologie.Praha, Karolinum 2009.

Průcha, J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004.

Stuchlíková, Iva - Vokrojová, Nela 2013. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků- specifikum vietnamské kultury. Pedagogika 63 (1), s. 5 - 24. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

1. Úvod - interkulturní komunikace - kultura jako rámec ne/porozumnění

2. Kulturní diverzita 

3. Etnicita a identita

4. Globální sever a globální jih

5. Kontexty kulturních kontaktů - zaměřeno na migraci

6. Důvody migrace

7. Adaptace - kulturní šok

8. Integrace x asimilace

9. Transnacionální identity

10. Postoje majority - předsudky

11. Způsoby zvládání předsudků

12. Role státu a jeho institucí

13. Škola a menšiny

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Pro zakončení kurzu se vyžaduje 70% účast na kurzu, aktivní zapojení do kurzu - diskuse o zadané četbě, písemná zkouška formou eseje.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK