PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Orbis pictus 1 - OB9321A18
Anglický název: Orbis Pictus 1
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OB9321A09
Záměnnost : OB9321009
Je prerekvizitou pro: OB9321A27
Je záměnnost pro: OB9321018
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Umělecké dílo ve veřejném a soukromém prostoru a ve výchovné situaci. Umělecké organizace a instituce: typy, poslání, koncepce, sbírky. Programy metodických center galerií a uměleckých muzeí. Výchovná situace, poslání a funkce interpreta a animátora výtvarného umění. Umělecké dílo, divák, recipient. Percepce a apercepce uměleckého díla. Návrhy animací a dílčí etudy v systému umělecké dílo - animátor - recipient.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Cíle:
Od reflexe chápání funkcí obrazu v současné kultuře a reflexe animační praxe k tematizaci a konceptové analýze specifického edukačního modelu , k rozpoznání kontextů a plurality interpretací. Vytvoření návrhu edukačního modelu v oblasti zprostředkování kulturního produktu/artefaktu. Struktura scénáře animace a editace edukativních materiálů pro muzeum/galerii.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (12.10.2016)

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 1, Praha Uk a UPM 2011
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 2, Praha, UK a UPM, 2013
GOMBRICH, E.: Příběh umění. Odeon, Praha 2001.
GOMBRICH, E.: Umění a iluze. Odeon, Praha 1985.
HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998.
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době.
PALEK, B.: Sémiotika. Praha, Karolinum 1997

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Požadavky k zápočtu:
Vedení reflexivních záznamů, portfolia materiálů, odevzdání dílčích studií na zvolené téma.

Zkouška: Obhajoba portfolia, didaktická analýza a interpretace navrženého a testovaného edukačního modelu pro galerii nebo muzeum.

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Teorie:
Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií. Galerijní edukace v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Tvorba významů - proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a instituce.

Praxe:
Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z profesionálních programů.

1. Galerie Rudolfinum, Mgr. Marian Pliska, lektorské oddělení Galerie Rudolfinum(pliska@rudolfinum.org). 2. Programová nabídka lektorského oddělení NG Veletržní palác 3. Programová nabídka lektorského oddělení U(P)M, Mgr. Vladimíra Jinochová (education@upm.cz , 251093295).

Příprava vlastního projektu.

Klíčová slova:
Kultura, vizuální kultura, kulturní rozhraní. Umění, interpretace, sémiotika, reflexivní praxe. Obrazový znak, symbol, symbolický systém, text, kontext. Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt. Muzeum, muzeum umění, galerie. Animace, edukativní program. RVP - rámcový vzdělávací program.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK