PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Základy výtvarné kultury 2 - OB9321A15
Anglický název: Entroduction to Art and Cultury 2
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D.
Prerekvizity : OB9321A08
Je prerekvizitou pro: OB9321A51, OB9321A26
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)
Umění raného středověku - předrománská kultura a umění, románská architektura a umění v Evropě a v českých zemích. Gotická architektura a umění: evropské katedrály, umění doby posledních Přemyslovců a Lucemburků, pozdní gotika v českých zemích. Nizozemský realismus 15. a 16. století, raná a vrcholná renesance v Itálii a v Čechách. Evropský manýrismus, umění na dvoře Rudolfa II. Umění barokní doby: Carracciové, Caravaggio, Bernini, Borromini; Rubens, Rembrandt, Vermeer; české baroko: Škréta, Willmann, Kupecký, Brandl, Reiner, Brokoffové, Braun, Santini, Dientzenhoferové.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)

Cíl předmětu:

Získaný přehled o proměnách architektury a umění od raného středověku po vrcholné baroko, poznání podstaty slohových proměn a role umělce, objednavatele a uživatele v dějinách.     

Cíl výuky:

Dosáhnout u studentů zvnitřnění vztahu k umění minulosti, jeho významu v dějinách a v současnosti, pochopení tradice a jejího významu pro sebeuvědomění současného člověka. Dosáhnout pochopení duchovního významu umění minulosti pro formování současnosti.

Literatura -
Poslední úprava: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)

BELL, J.: Nové dějiny umění. Praha: Argo, 2010.

KIDSON, P.: Románské umění. Praha: Artia, 1982.

PIJOAN, J. (ed.): Dějiny umění 3-8. Praha: Odeon, 1982-1985.

CHADRABA, R., KRÁSA, J. (edd.), Dějiny českého výtvarného umění. Od počátku do konce středověku, I/1-2, Praha: Odeon, 1984.

TŘEŠTÍK, V., MERHAUTOVÁ, B.: Románské umění v Čechách a na Moravě. Praha Odeon, 1987.

DVORSKÝ J., FUČÍKOVÁ, E. (edd.), Dějiny českého výtvarného umění. Od počátků renesance do závěru baroka II/1-2, Praha: Odeon, 1989.

Metody výuky -
Poslední úprava: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)

Požadavky ke zkoušce: Znalost přednesené a nastudované látky, znalost uměleckých děl, vztahů a souvislostí, způsobů historického myšlení a kontextu. Schopnost srovnávací analýzy odlišných kultur a analýzy díla.

Sylabus -
Poslední úprava: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)

Sylabus: Obsah: Základní principy a tendence umění středověku a raného novověku.

Klíčová slova: umění, středověk, novověk, renesance, baroko, české umění.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK