PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Výtvarný projev a výchova 1 - OB9321A02
Anglický název: Art and Education 1
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OB9321A09
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vnik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte. Výtvarná, psychologická a umělecká typologie. Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání výrazových možností výtvarného projevu. Osobnostní, individuální a kulturní kontexty.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Cíle předmětu:
Poznání a pochopení zákonitostí vzniku a vývoje dětského výtvarného projevu, jeho stádií, charakteristických rysů a jejich příčin a významu dětského výtvarného projevu pro zdravý rozvoj dítěte.

Literatura -
Poslední úprava: KITZL8AP (06.10.2015)

BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK
Praha - Ped F, 2005.
MIKOVÁ, Š., Stang,J., Typologie osobnosti u dětí. Využití ve výchově a vzdělávání. Praha: Portál, 2010.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B.,Psychologie dítěte. Praha : Portál, 1997
READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : UK Praha Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993.
UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.

DOPORUČENÁ LITERATURA:

AUMONT, J., Obraz, Praha: AMU, 2005
CASSIRER, E., Filosofie symbolických forem, Oikoymenh, Praha, 1996.
CASSIRER, E., Esej o člověku. Pravda. Bratislava, 1977.
DACEY, J.S., LENNON, K.H., Kreativita, Grada Publishing, Praha, 2000.
DURYCH, J.: Eseje o umění, 1. vyd. Brno Host 2001.
FREUD, S.: O člověku a kultuře, Praha, Odeon, 1990, ISBN 80-207-0109-5
HUYGHE, R., Řeč obrazů, Odeon, Praha, 1973.
GOMBRICH, E.: Umění a iluze, Praha, Odeon
KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L.: Dětská kresba v psychologickém výzkumu, Univerzita Karlova, Praha, 2005.
KULKA, J., Psychologie umění, Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2329-7.
LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů, Praha, Odeon, 1989.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN 978-80-247-1284-0.
SACKS, O., Muž, který si pletl manželku s kloboukem,
SACKS, O., Antropoložka na Marsu,
ŠIKL, R., Zrakové vnímání, Praha: Grada 2013, ISBN978-80-247-3029-5.
ŠINDELÁŘ, D., Myšlení v obrazech aneb obrazy myšlení, Odeon, Praha, 1986.
ZUSKA, V.: Mimésis - fikce - distance. K estetice XX. století, Triton, Praha, 2002

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)

PŘEDNÁŠKA/SEMINÁŘ

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Požadavky ke kontrole - klasifikovaný zápočet:
Prezentace a reflexe poznatků ze studijní literatury, analýza a hodnocení dětských výtvarných prací v určených termínech; prezentace seminární práce.

Sylabus -
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Klíčová slova:
Výtvarný projev, kresba, malba, modelování, ontogeneze, fylogeneze. Stádia, charakteristické rysy, typologie.

sylabus:
Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vnik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího.

Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte.

Výtvarná, psychologická a umělecká typologie.

Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání výtvarného řádu.

Osobnostní, individuální a kulturní kontexty.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK