PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Výtvarný projev a výchova 2 - OB9321009
Anglický název: Art and Education 2
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OB9321002
Je prerekvizitou pro: OB9321017, OB9321041, OB9321018
Je záměnnost pro: OB9321A18, OB9321A09
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)
Výtvarný projev jako zájmová činnost, jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících. Možnosti a meze klasifikace a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých. Vývoj zájmové výtvarné činnosti ve 20. a na počátku 21. století. Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů. Konstruktivní metody a jejich současná aplikace. Směry výtvarné výchovy - názorové proudy a tendence a jejich reflexe a rozpracování v praxi.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
Cíle předmětu:
Seznámení s vývojovými proměna názorů na dětský výtvarný projev. Poznání s možností rozvíjení a kultivace dětského výtvarného projevu. Znalost zásad hodnocení a klasifikace dětského výtvarného projevu.

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy II. SPN UK, Praha 1982

ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : Pedagogická fakulta, 2001.

ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : SARAH, 2001.

SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F

1994

UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha : SPN, 1988.

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
Požadavky ke kontrole:
Klasifikovaný zápočet:
Kritická reflexe vývojových proudů, koncepcí a tendencí v oblasti rozvíjení dětského výtvarného projevu. Prezentace poznatků teoretického studia a jejich praktická reflexe v určených termínech.

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
Klíčová slova:
Dětský výtvarný projev, hodnota, hodnocení, klasifikace, diagnostika; proudy, tendence, pedagogický konstruktivismus.

sylabus:
Výtvarný projev jako zájmová činnost, jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících.

Možnosti a meze klasifikace a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých.

Vývoj zájmové výtvarné činnosti ve 20. a na počátku 21. století.

Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.

Konstruktivní metody a jejich současná aplikace.

Směry výtvarné výchovy - názorové proudy a tendence a jejich reflexe a rozpracování v praxi.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (08.11.2019)

klasifikovaný zápočet

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK