PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Předškolní vzdělávání v kontextu sociokulturních proměn v Evropě - OB7315V01
Anglický název: Pre-primary education in the context of socio-cultural transformation in Europe
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Záměnnost : OB7215211
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)
Kurz se zabývá problematikou sociokulturního znevýhodnění v kontextu předškolního vzdělávání v Evropě. Věnuje se otázkám pedagogické práce s dětmi předškolního věku pocházejícími z rozmanitého sociokulturního prostředí. Studenti se seznámí s vybranými zahraničními pedagogickými přístupy, koncepty, kurikuly i úspěšnými programy a projekty zaměřenými na podporu rozvoje těchto dětí a jejich začleňování do dětského kolektivu. Kurz nastíní pojetí náboženství a kultur v pedagogické práci předškolních zařízení ve vybraných zemích.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)

Plantenga, J., Remery, Ch. The provision of childcare services - A comparative review of 30 European countries. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2009.

EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.

EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE/EUROSTAT. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. 2014 Edition. Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2014.

PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2012, 334 s. ISBN 978-80-262-0191-5.

SYSLOVÁ, Zora, Irena, BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 987-80-7478-354-8.

Další studijní texty a materiály ke kurzu budou v elektronické podobě ke stažení na moodle.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)

Přednáška, diskuze, práce s texty a video záznamy, skupinová práce. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)

Studenti získají zápočet na základě docházky (min. 80 %), skupinového či individuálního referátu předneseného v hodině a aktivní účasti na semináři.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)

-  Vzdělávání a sociokulturní rozdíly v kontextu evropských zemí

-  Rámcové podmínky pro práci se sociokulturně heterogenní skupinou na příkladu vybraných zahraničních vzdělávacích programů a pedagogických konceptů

-  Podpůrná opatření a programy pro děti se sociokulturním znevýhodněním v předškolním věku v ČR a v zahraničí

-  Příklady programů zaměřených na rozvoj jazykové a komunikační kompetence dětí předškolního věku

-  Odraz náboženství a kultur v pedagogické práci předškolních zařízení

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK