PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Praxe dramatické výchovy II. - OB7315341
Anglický název: Practice in drama education II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: O01315240
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Radek Marušák
Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. (20.09.2017)
Studenti mají možnost v průběhu celého semestru realizovat odbornou praxi z dramatické výchovy a to pod vedením fakultních učitelů - odborníků, kteří metody a techniky dramatické výchovy využívají při své pedagogické praxi. Studenti pracují intenzivně s jednou skupinou dětí a v rámci praxe mají za úkol zrealizovat lekce dramatické výchovy zaměřené na 1. rozvoj sociálních vztahů ve třídě, 2. na využití ostatních uměleckých výchov, 3. na práci s literárním textem, 4. na strukturování dramatu, 5. na řešení aktuálních problémů žáků. Studenti jsou klasifikováni na základě hodnocení vedoucího učitele praxe.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. (20.09.2017)

Studenti získají kompetenci k plánování, realizování, reflektování a hodnocení výuky dramatické výchovy v podmínkách primární školy a předškolního zařízení, prohloubí kompetenci k vlastní sebereflexi.

Základním prostředkem k získání těchto kompetencí je praxe, její teoretická reflexe a propojení s předmětem Teorie a didaktika dramatické výchovy.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. (20.09.2017)

BLÁHOVÁ, K.: Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: ARTAMA 1996, 83 stran. ISBN 80-7068-070-9.
MACHKOVÁ,E.: Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy.
Praha:AMU2004,223stran.ISBN80-7331-021-X.
MARUŠÁK, Radek; KRÁLOVÁ, Olga; RODRIGÉZOVÁ, Veronika, Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-472-4,
MORGANOVÁ,N.; SAXTONOVÁ, J.; Vyučování dramatu,  Komenský, Brno: PdF MU, 2003,  

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (01.10.2020)

Seminář. Náslechová praxe. Průběžná praxe. Diskuse. Rozbor

 

V případě nezbytnosti distanční výuky, budou studentům zadány samostatné úkoly na základě odborné literatury, videoukázek a odborných článků.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. (20.09.2017)

Sylabus:

 

Obsah práce pro 1.st. ZŠ,v modifikované podobě pro Uč. MŠ

 

1/ Úvod do dané problematiky, instruování studentů, seznámení studentů s požadavky pro získání KZ.

2/ Náslech u  učitele využívajícího metody a techniky DV při výuce.

3/ Realizace lekce vycházející z aktuálního problému, tématu, situace dané třídy / školní výlet, sociální vztahy, život třídy/.

4/ Realizace lekce vycházející z aktuálně probírané výukové látky a očekávaných výstupů /spolupráce s vedoucím učitelem/.

5/ Realizace lekce inspirované literárním textem / pohádka, pověst, povídka, poezie, bajka /.

6/ Realizace lekce v níž bude propojena dramatická výchova s jinými esteticko-výchovnými předměty /VV, HV, pohybová/.

7/ Realizace Strukturovaného dramatu – realizované s ohledem k možnostem a zkušenostem dané věkové kategorie dětí. /inspirace: historické téma, literární text, sociální vztahy, apod./

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. (20.09.2017)

Seminář je primárně určen studentům specializace dramatická výchova.

Požadavky k zápisu -
Poslední úprava: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. (20.09.2017)

Aktivní účast při pozorování a reflexích činností (dva náslechy u vedoucího učitele/učitelky, lekce vedené jinými studentkami).

 

Naplánování, realizování a reflektování jednotlivých činností a vyučovacích celků vycházejících ze ŠVP dané školy, plánů třídy a respektujících rámcový plán činností Praxe dramatické výchovy II.

Předložení písemných materiálů:

-        popis, jakým způsobem je začleněna dramatická výchova do ŠVP dané školy

-        plány činností a hodin s reflexemi

-        poznámky k diagnostice a hodnocení jednotlivců a třídy v oblasti dramatické výchovy, ke stylu práce učitele,

-        další náměty a materiály k výuce, zkušenosti z absolvované praxe a podněty z doporučené literatury

 

Vypracování závěrečné písemné úvahy.

Prokázat schopnost pohovořit o podnětech z doporučené literatury - ústní pohovor před udělením klasifikovaného zápočtu.

100% docházka, nepřítomnost z důvodu nemoci se nahradí po domluvě s vedoucím učitelem.

Splnění požadavků na náplň obsahu jednotlivých dramatických lekcí.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (29.10.2019)

Aktivní účast při pozorování a reflexích činností (dva náslechy u vedoucího učitele/učitelky, lekce vedené jinými studentkami).

 

Naplánování, realizování a reflektování jednotlivých činností a vyučovacích celků vycházejících ze ŠVP dané školy, plánů třídy a respektujících rámcový plán činností Praxe dramatické výchovy II.

Předložení písemných materiálů:

-        popis, jakým způsobem je začleněna dramatická výchova do ŠVP dané školy

-        plány činností a hodin s reflexemi

-        poznámky k diagnostice a hodnocení jednotlivců a třídy v oblasti dramatické výchovy, ke stylu práce učitele,

-        další náměty a materiály k výuce, zkušenosti z absolvované praxe a podněty z doporučené literatury

 

Vypracování závěrečné písemné úvahy.

Prokázat schopnost pohovořit o podnětech z doporučené literatury - ústní pohovor před udělením klasifikovaného zápočtu.

100% docházka, nepřítomnost z důvodu nemoci se nahradí po domluvě s vedoucím učitelem.

Splnění požadavků na náplň obsahu jednotlivých dramatických lekcí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK