PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Praxe v alternativ.zařízeních se seminářem - OB7215316
Anglický název: Practice in alternative kindergarten with seminar
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Počet nekontaktních hodin: 1 [týdny/semestr]
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Záměnnost : {Praxe v alter. zařízeních + seminář}
Prerekvizity : OB7215212
Je prerekvizitou pro: OB7215317
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (16.09.2018)
Cílem semináře je aplikovat teoretické poznatky o alternativních směrech předškolního vzdělávání do pedagogické praxe. Na základě shrnutí dosavadních teoretických poznatků odborně diskutovat o alternativních a inovativních programech předškolního vzdělávání. Náplní semináře jsou odborné diskuze, analýzy školní dokumentace, pedagogických situací, řešení pedagogických situací, příprava na přímou práci s dětmi, hledání inspirací k další pedagogické práci, studentské reflexe, sebereflexe. atd. Součástí semináře je týdenní pedagogická praxe ve vybraných alternativních mateřských školách (12. – 16. 11. 2018). Prostřednictvím hospitačních činností se prakticky seznámit s alternativními směry a inovativními programy předškolního vzdělávání. Náplní praxe je porovnat atmosféru, prostředí, vybavení, organizaci, formy i metody práce alternativní mateřské školy s předchozími zkušenostmi z pedagogických praxí. Odborně diskutovat o problematice vzdělávání dětí předškolního věku a provádět evaluaci vzdělávacího procesu. Dle možností se aktivně zapojit do příprav, organizace a vlastní práce v souladu s programem alternativního vzdělávacího programu.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.09.2018)

Povinná literatura:

PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.


Další doporučená iteratura bude studentům konkretizována následně po volbě alternativní MŠ:

Badegruber, B.: Otevřené vyučování ve 28 krocích. Praha, Portál 1994.


Basic: základní a mateřská škola 3. tisíciletí. Praha: Prospectea Česká republika, s.r.o., 2015.

Calgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991.


Červenka, S.: Angažované učení. Praha, T. Houška 1992.


Červenka, S.: Učit se, Učit se? Učit se! aneb angažované učení v praxi. Praha, Agentura Strom 1993.


Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996.


Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003.


Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996


Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000.


Houška, T.: Škola hrou. Praha, T. Houška 1991.


Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993.

KASPER, Tomáš, ed. Reformní a alternativní aspekty vzdělávání - historické kontexty a současné příklady. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. 140 s. ISBN 978-80-7372-834-2.

Krejčová, V., Kargerová J.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha, Portál 2003.


Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998.

Praha, Karolinum 1995.

NEILL, Alexander Sutherland a LAMB, Albert, ed. Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Překlad Viktor Jurek. Druhé vydání. Praha: PeopleComm, 2015. 346 stran. ISBN 978-80-87917-16-9.

POHNĚTALOVÁ, Yveta a VÁCLAVÍK, Vladimír. Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 134 s. ISBN 978-80-7435-501-1.


Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994.


Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992.


Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995.


Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991.


Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995.


Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33.


Štech, S.: Škola stále nová. Praha, Karolinum 1992.


Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové, Líp 1997.


Váňová, R. ? Nejedlá, D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století)


Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997.



Metody výuky -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)

Seminář

Týdenní pedagogická praxe v alternativní mateřské škole

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (17.10.2013)

POŽADAVKY K ZÁPOČTU

Aktivní účast na semináři, prezentace zvoleného alternativního či inovativního směru a přípravy na vzdělávací činnost ve vybrané mateřské škole vycházející ze školního programu (na základě domluvy s ředitelstvím MŠ - příprava mikrovýstupu, celého dne nebo projektu) s následnou reflexí a důrazem na sebereflexi

1. Potvrzení o absolvování odborné pedagogické praxe v alternativní mateřské škole (100% účast dokladovat docházkovým listem)

2. Seminární práce o alternativní mateřské škole - veřejná prezentace typu alternativy dané mateřské školy

3. Pedagogické portfolio (pokračovat v jeho vedení)


STRUKTURA SEMINÁRNÍ PRÁCE:

stručná prezentace mateřské školy (adresa, umístění, velikost, provozní doba, denní program, vedení, typ alternativy atd.),
personál (pedagogický, nepedagogický, počet, vzdělání ped. personálu),
děti (věk, národnost, kritérium rozdělení do tříd, charakteristika),
vybavení mateřské školy (vnitřní i venkovní),
vzdělávací program (např.školní program, koncepce školy, vlastní kurikulum, třídní program, projekt atd.),
formy vzdělávací práce praktikované v dané mateřské škole (reflexe u hospitačních činností),
atmosféra třídy, charakteristika typu učitelky a stylu jejího pedagogického vedení,
ostatní a mimoškolní aktivity (pravidelné akce, oslavy, škola v přírodě, logopedie, zájmové kroužky, poradenská činnost atd.),
formy spolupráce mateřské školy s rodiči, ZŠ, PPP apod.,
specifiky dané mateřské školy,
sebereflexe přímé práce s dětmi
anketní otázka

S ohledem na různorodost alternativních mateřských škol je struktura seminární práce velmi obecná a očekává se, že student samostatně propracuje oblast, v které se daná mateřská škola liší od běžných mateřských škol. Vhodné je doplnění seminární práce fotodokumentací, propagačním materiálem MŠ, výtvarnými pracemi dětí, fotokopie používané

Sylabus
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)
Sylabus:

1. organizační a obsahová náplň praxe

diskuze o alternativních a inovativních mateřských školách (hledání vztahu teorie a pedagogické praxe)

konkrétní individuální a skupinové úkoly (např. navrhnout schéma rozhovoru s rodiči, proč se rozhodli umístit jejich dítě do této alternativní mateřské školy, prostudovat alternatviní či inovativní školní program a vypracovat přípravu na mikrovýstup nebo projekt, vytvořit si pozorovací a hodnotící arch pro praxi v alternativní mateřské škole atd.)

2. restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení

aplikace teoretických znalostí (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.)

3. prezentace studentských praxí

reflexe hospitačních praxí

sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch)

 

 

 

 

 

Organizační zabezpečení praxe:

Studenti si dle pokynů vyberou alternativní mateřskou školu nebo mateřskou školu s inovativním programem, samostatně si vyjednají umožnění absolvování této praxe ve zvolené mateřské škole a závazně svoji volbu zaznamenají na formulář (Rozdělení studentů na pedagogické praxi).


POŽADAVKY NA STUDENTA K ABSOLVOVÁNÍ ODBORNÉ PEDAGOGICKÉ PRAXE

V ALTERNATIVNÍCH MATEŘSKÝCH ŠKOLÁCH


1. Samostatně si vybere a zajistí týdenní odbornou pedagogickou praxi v alternativní mateřské škole po dohodě s jejím vedením.


2. Předloží vedení mateřské školy pověřovací dopis k umožnění praxe.


3. Nahlásí na katedře primární pedagogiky název, přesnou adresu, telefon i typ alternativního (inovativního) modelu mateřské školy, na které má zajištěnu odbornou ped. praxi a doloží potvrzení o možnosti absolvování praxe.


4. Odbornou pedagogickou praxi bude absolvovat od pondělí do pátku, a to v rozsahu 6 hodin denně (z toho 1 hod je věnovaná rozboru). Seznámí se 1x s odpoledními činnostmi v mateřské škole. Odbornou pedagogickou praxi absolvuje na základě vzájemné dohody tak, aby nenarušil program v MŠ.


5. V průběhu odborné praxe bude cíleně pozorovat, plnit úkoly zadané pedagogickou fakultou a pokračovat ve vedení svého pedagogického porfolia.


6. Bude ochoten pomoci při přípravě i organizaci činností realizovaných v mateřské škole a bude se zajímat o pedagogické přístupy a konzultovat vzdělávací činnosti.


7. Dle možnosti mateřské školy se aktivně zapojí do přímé práce s dětmi. Na vzdělávací činnost s dětmi se po vzájemné dohodě připraví i písemně. Veškeré své nápady a připravované činnosti konzultuje s pedagogickými pracovníky mateřské školy. Zajímá se o to, jak vidí jeho práci vedoucí učitelka pedagogické praxe (společně realizují reflexe a sebereflexe)


8. V průběhu odborné pedagogické praxe se na základě dohody seznámí v MŠ s :

programem (např. školní program, třídní program, projekt atd.),
personálem (vedení mateřské školy, ped. i nepedagogičtí pracovníci),
prostředím (vnitřním i venkovním),
dokumentací, předpisy (které mateřská škola používá),
vybavením školy, zahrady, jednotlivých tříd (nábytek, hračky, náčiní, dětská i odborná literatura, pomůcky, audiovizuální technika, atd.)
složením dětí (věkové, integrované, národnostní atd.),
provozem a organizací,
formami vzdělávací práce praktikované v dané mateřské škole,
formami spolupráce mateřské školy s rodiči, ZŠ, PPP apod.,
ostatními aktivitami (pravidelné akce, oslavy, škola v přírodě, logopedie, zájmové kroužky, poradenská činnost atd.),
specifikami dané mateřské školy.

9. Při ukončení praxe si nechá potvrdit docházkový list vedením školy.


10. Student by měl být partnerem pedagogické pracovnici, u které bude absolvovat ped. praxi. Pro jeho případné chyby je nutno mít pochopení, neboť je teprve ve fázi pregraduální přípravy na náročnou profesi předškolního pedagoga.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK