PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Alternativní přístupy k předškolnímu vzdělávání - OB7215302
Anglický název: Alternative Approaches to Pre-elementary Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB01N127A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OB7215303, OB7215306, OB7215305
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.09.2018)
Cílem výuky je podat ucelený přehled o alternativních pedagogických směrech, které ovlivňují současnou pedagogickou praxi, klasických (Montessori, Waldorfská pedagogika, Jenský plán, pragmatická pedagogika, Daltonský plán, české reformní směry počátku 20. století), vzniklých v obnovené demokracii po roce 1990 a na počátku 21. století (Začít spolu, Kurikulum podpory zdraví, Reggio Emilia) i aktuálně se vyvíjejících (komunitní školy, lesní školy, svobodné školy…). O jejich vzniku, filozofii, principech. Alternativní směry v předškolním vzdělávání. Vymezení pojmu alternativa na všech rovinách, vývoj pozice alternativních škol a jejich význam v celkové výchovně vzdělávací koncepci.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.09.2018)

Gardošová,J. a kol.: Vzdělávací program Začít spolu pro předškolní vzdělávání: Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání, Portál, Praha, 2003

Havlínová,M., Vencálková,E.,Havlová,J.,Lacinová,I.,Petrasová,N.,Šprachtová,L. aj.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Portál,Praha, 2000

Kasper,T., Kasperová,D.: Dějiny pedagogiky, Grada Publishing, a.s., Praha, 2008

Montessori,M: Tajuplné dětství, nakladatelství světových pedagogických směrů, Praha, 1998   

Průcha J., Koťátková,S.: Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013.

Průcha,J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, Portál, Praha, 2001

Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti, Marek Zeman, Brno, 1994

Rýdl,K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori, Nakladatelství Public History, Praha, 1999

Rýdl,K.: Peter Petersen a pedagogika jenského plánu, ISV, Praha, 2001

Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole, Gaudeamus, Hradec Králové, 1995

Váňová,R., Nejedlá,D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století), Pedagogická fakulta UK, Praha, 1995

Wenke,H., Rohrner,R.: Ať žije škola! Paido, Brno, 2000

Rohner,R.,Wenke,H.: Daltonské vyučování. Stále živá inspirace, Paido, Brno, 2002

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.09.2018)

Prezentace vybraného alternativního pedagogického směru – jeho hlavních charakteristik, zásad, pojetí dítěte, úloha pedagoga, specifika organizace výchovně vzdělávacího procesu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK