PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Teorie předškolní vých. II - OB7215202
Anglický název: Theory of Preschool Education II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB01N116A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Prerekvizity : OB7215107
Je prerekvizitou pro: OB7215203
Je záměnnost pro: OKB7315202
Anotace -
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2015)
Cíl: Vhled do osnov/ programů pro mateřské školy do roku 1989. Shrnout změny po roce 1990 a současné pojetí a realizaci předškolní výchovy (cíle, metody, způsoby plánování). Vysvětlit význam pluralitního pojetí předškolní výchovy. Předmět seznámí s programy/ osnovami pro mateřské školy v letech 1948-1989 a bude analyzovat změny po roce 1990. Tato část kurzu vytvoří základ pro vyvození východisek pro pojetí předškolní výchovy (sociocentrické, pedocentrické a konvergentní). Následovat bude seznámení s národními dokumenty a vzdělávacími materiály podstatnými pro koncipování předškolního vzdělávání. Vysvětlení plurality předškolního vzdělávání v užším i širším pojetí - ŠVP, alternativní programy - s didaktickou transformací naplňování obsahu. Vysvětlí cíle osobnostně orientovaného modelu, jejich formulaci v RVP PV, metody pedagogické práce, uspořádání obsahu pedagogické práce, potřeby dítěte, typy tříd v mateřských školách a další podmínky pro předškolní vzdělávání. Bude otevírat současné proměny a problémy předškolního vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)

Literatura:

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.

HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

HELUS,Z. Osobnostní pojetí dítěte: Inspirace pro mateřské školy. Poradce ředitelky mateřské školy. 2003, č. 1, s. 34-36.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.

KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč.24, 2014, s.583-597. ISSN 1211-4669.

MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 80-87000-01-3.

PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.

PRŮCHA, J. Dětská řeš a komunikace. Praha: Grada, 2011.

OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

HORÁKOVÁ, S., SUCHOCHLEBOVÁ-RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2206-1

Šulová,L.,Zouche-Gaudron,CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a Manuály l ŠVO a TVP. VÚP v Praze. webové stránky MŠMT

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)

Požadavky na zápočet budou spočívat jednak v aktivní účasti na seminářích, dále na vypracování seminární práce formou krátkého vhledu do zvolené problematiky a zjišťování názorů formou průzkumu u subjektů vztahujících se k vybranému tématu - výběr je možný z  několika zadaných témat (úspěšné hodnocení je A,B a neśpěšné, navržené k přepracování označené C).

Sylabus
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2015)

Předmět seznámí s programy/ osnovami pro mateřské školy v letech 1948-1989 a bude analyzovat změny po roce 1990. Tato část kurzu vytvoří základ pro vyvození východisek pro pojetí předškolní výchovy (sociocentrické, pedocentrické a konvergentní).

Následovat bude seznámení s národními dokumenty a vzdělávacími materiály podstatnými pro koncipování předškolního vzdělávání. Vysvětlení plurality předškolního vzdělávání v užším i širším pojetí - ŠVP, alternativní programy - s didaktickou transformací naplňování obsahu. Vysvětlí cíle osobnostně orientovaného modelu, jejich formulaci v RVP PV, metody pedagogické práce, uspořádání obsahu pedagogické práce, potřeby dítěte, typy tříd v mateřských školách a další podmínky pro předškolní vzdělávání. Bude otevírat současné změny a problémy předškolního vzdělávání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK