PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Sppg znevýhod. člověka s ŘP II. - OB2318317
Anglický název: Special Education – Individuals with Speech and Language Disorders II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBS1S126A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Prerekvizity : OB2318307, OB2318314
Záměnnost : OB2318114
Je záměnnost pro: OB2318114
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (13.06.2018)
Student se seznámí se všemi druhy narušení komunikační schopnosti, a to narušením vývojovým i získaným. Budou mu přiblíženy následující kategorie narušené komunikační schopnosti: vývojová dysfázie, dyslalie, dysartrie, koktavost, breptavost, mutismus, palatolalie, mutismus, poruchy hlasu. Bude vysvětlen pojem symptomatické poruchy řeči. Student se seznámí se získanými neurogenními poruchami řeči v dospělosti, a to s afázií a dysartrií. U každého druhu narušení získá poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, stručný přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Budou prezentovány případové studie dětí i dospělých s jednotlivými druhy narušení komunikační schopnosti.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (13.06.2018)

DVOŘÁK, Josef (2001) : Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica.

FROSTOVÁ, Jana (2010): Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU ve spolupráci s MSD KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora, BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012): Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido.

KLENKOVÁ, Jiřina (2006): Logopedie. Praha: Grada.

KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.

LECHTA, Viktor (2010): Koktavost: integrativní přístup. 2. rozšiř. a přeprac. Vyd. Praha: Portál.

Další odborné prameny budou uváděny a doporučovány v průběhu výuky. 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (13.06.2018)

Problematika  patologie v oblasti  řeči, jazyka, komunikace ve všech věkových kategoriích. U všech druhů narušení a poruch je prezentována terminologie, výskyt, etiologie, symptomatologie, klasifikace, seznámení s možností diagnostiky a terapie. 
Jsou přiblížena jednotlivá témata:  vývoj řeči a jeho poruchy, opožděný vývoj řeči a specificky narušený vývoj, dyslalie, vývojové dysartrie, dyspraxie, fonologické vývojové poruchy, poruchy zvuku řeči a poruchy u vrozených vývojových vad v orofaciální oblasti, poruchy plynulosti a tempa řeči, mutismus, symptomatické poruchy řeči u osob mentálně a tělesně postižených, získané neurogenní poruchy v dospělosti – afázii a dysartrii, poruchy polykání.

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (05.09.2021)

Písemná zkouška formou testu, podmínkou splnění je 80% správných odovědí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK