PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Efektivní metody hodnocení a plánování podpory žáků na 1. stupni ZŠ - O01315V77
Anglický název: Effective methods of evaluation and planning of support for pupils in the 1st grade of elementary school
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Mgr. Petra Ristić, Ph.D.
Mgr. Klára Vondřičková
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (22.01.2020)
Předmět je součástí nabídky předmětů v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), podaktivita Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů propojováním teoretické a praktické výuky. Cílem předmětu je rozvinout kompetence studentů v oblasti pozorování, dokumentace, formativního hodnocení a individuální podpory dítěte na počátku školní docházky. Kurz je prakticky zaměřen na osvojení metody Learning Stories a její použití v kontextu českého primárního vzdělávání. Metoda cílí na podporu žáka jako kompetentního učícího se jedince. Ukazuje učitelům cestu, jak podporovat rozvoj každého žáka a jak důsledně uplatňovat osobnostně orientovaný model vzdělávání formou „příběhů o učení žáka“. Předmět je členěn na šest prezenčních setkání, která se zaměří na seznámení s klíčovými teoretickými východisky pro formativní hodnocení a metodu Learning Stories, nácvik praktických dovedností studentů v oblasti pozorování dítěte, dokumentace jeho rozvoje, hodnocení a provázání individuální i skupinové vzdělávací nabídky s výsledky hodnocení. Každému prezenčnímu setkání předchází příprava v online prostředí Moodle. Součástí kurzu je i praxe ve třídě primární školy, reflexe a analýza praktických zkušeností studentů z praxe.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (22.01.2020)

Povinná:

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0658-1.

CARR, Margaret a Wendy LEE. Learning Stories: Constructing Learner Iderntities in Early Education. Los Angeles: Sage, 2012. ISBN 978 0 85702 092 5

LEU, Hans Rudolf, Katja FLÄMIG, Yvonne FRANKENSTEIN, Sandra KOCH, Irene PACK, Kornelia SCHNEIDER a Martina SCHWEIGER. Bildungs-und Lerngeschichten: Bildungsprozesse in früher Kindheit beobachten, dokumentieren und unterstützen. Weimar: Das Netz, 2007. ISBN 978-393-7785-677

MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.

MIKOVÁ, Šárka a Jiřina STANG. Typologie osobnosti u dětí: využití ve výchově a vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0874-7.

STARÝ, Karel a Veronika

LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

Doporučená:

 Carr, M., Lee, W., & Jones, C.. An introduction to Kei Tua o te Pae : Assessment for learning: Early childhood exemplars. Wellington, NZ: Learning Media, 2004. Dostupné z: http://www.educate.ece.govt.nz/

Bagnato, S. J. Authentic Assessment for Early Childhood Intervention: Best Practices. New York: The Guilford Press, 2007.

Bloch, M. N., & Popkewitz, T. S. Constructing the parent, teacher and child: Discourses of development. In L. Diaz Soto (Ed.), The politics of early childhood education (pp.7-32). New York, NY: Peter Lang, 2000.

Brassard, M. R., and A. E. Boehm. Preschool Assessment: Principles and Practices. New York: The Guilford Press, 2007.

Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. Beyond quality in early childhood education and care: Postmodern perspectives. London, UK: Routledge Falmer, 1999.

Rinaldi, C. “Documentation and Assessment: What is the Relationship?” In Making Learning Visible: Children as Individual and Group Learners, edited by C. Giudici, C. Rianldi and M. Krechevsky, 78–89. Reggio Children: Reggio Emilia Italy, 2001.

 Smidt, S. A global perspective on child development. Milton Park, UK: Routledge, 2006.

Zhang, Qilong. Do learning stories tell the whole story of children’s learning? A phenomenographic enquiry. Early Years. An International Research Journal. Apr 2016, p. 255–267. https://doi.org/10.1080/09575146.2016.1151403.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (22.01.2020)

přednáška, skupinová a individuální práce, sebereflexe, řešení praktických úkolů, praxe ve přípravné a /nebo 1.třídě , analýza  kazuistik, analýza videozáznamu, práce v  e-learningovém prostředí Moodle

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (04.02.2020)

Každý blok obsahuje prezenční výuku a 2 hodiny práce v online prostředí Moodle.

Členění kurzu:

1. a 2. blok: Úvod do metod formativního hodnocení a metody Learning Stories (každý blok 4 vyučovací hodiny- 6.3.a 13.3.)

 - pozorování, dokumentace a formativní hodnocení na počátku školní docházky

- teoretický základ a nácvik pozorovacích a hodnotících dovedností studentů v rámci uplatnění metody Learning Stories

3. blok: praxe studentů v ZŠ uplatňující metodu Learning Stories v praxi (6 vyučovacích hodin)- v den dle individuálních možností studentů

- Pozorování dětí v praxi ve třídě, kde se s metodou Learning Stories pracuje, spolupráce s pedagogem na tvorbě příběhů o učení pro vybrané žáky

4. blok: reflexe praxe a práce s příběhy o učení žáků (výsledky) praxe studentů, prohloubení dovedností studentů v práci s metodou Learning Stories (3 vyučovací hodiny)- 27.3.

5. a 6. blok: plán pedagogické podpory a závěrečná reflexe (3 vyučovací hodiny a 1 vyučovací hodina)-24.4.



Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (22.01.2020)

Aktivní účast na nejméně čtyřech z šesti prezenčních setkáních
Splnění nejméně čtyř úkolů v online prostředí ve stanovených termínech

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK