PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe I - O01215269
Anglický název: Final teaching practice I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [DS]
Rozsah za akademický rok: 10 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: P:0 X:0 E:1
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kristýna Bajerová
Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Mgr. Petra Horská, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Kloboučková
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. Lucie Maršálková
PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Mgr. Barbora Müller Dočkalová
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Prerekvizity : O01112024, O01210152, O01215155, O01302157, O01304271
Je prerekvizitou pro: O01215270
Navazuje na:O01215169
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)
Tento kurz probíhá v úzké spolupráci pedagogické fakulty a základní školy. V průběhu kurzu jsou využívány principy mentoringu. Pro tento účel byla také provedena revize spolupráce s fakultní školou a byla vytvořena nová komunikační platforma.Cílem kurzu je konstituovat osobitý vyučovací styl studentů a ověřit jejich začátečnickou učitelskou způsobilost. Studenti se seznámí s prostředím školy, s učiteli, budou hospitovat ve třídě, v níž budou učit. Počínaje 2. dnem budou konat denně v průměru 2 hodiny samostatných vyučovacích pokusů a ve zbylých vyučovacích hodinách hospitovat ve třídě. Dále se budou zúčastňovat rozborů s fakultním učitelem a didaktikem katedry. Důležitou součástí těchto reflektivních setkání bude i průběžná práce s portfoliem profesního rozvoje. Podle pokynů fakultních učitelů budou také připravovat a hodnotit práce žáků, pomáhat při úpravě tříd, účastnit se metodických sdružení atd. Průběh výuky budou studenti dokladovat hospitačními záznamy a vlastními přípravami na výuku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)

Cílem kurzu je konstituovat osobitý vyučovací styl studentů a ověřit jejich začátečnickou učitelskou způsobilost. Studenti se
seznámí s prostředím školy, s učiteli, budou hospitovat ve třídě, v níž budou učit. Následně budou vyučovat v určených třídách a reflektovat výuku. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (16.09.2021)

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998
Havlínová, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998
Holt, J. Jak se děti učí. Praha : Strom, 1995
Kalhous, Z., Z. Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2001
Krejčová, V., Kargerová, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha : Portál, 2003
Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednost učitele. Praha : Portál 1996
Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Praha : VÚP, 2004

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)

Praxe

Využití principů mentoringu 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)

Hospitace v hodinách fakultního učitele
Hospitace v hodinách druhého praktikanta
Vlastní výuka
Analýza vlastních výstupů a hospitovaných hodin

Reflexe na základě Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi

Práce s profesním portfoliem

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)

Souvislá pedagogická praxe I. je ukončena zápočtem po předložení pedagogického deníku, kde jsou zpracovaná očekávání od praxe, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály. Dalším důležitým podkladem je písemně zpracované sebehodnocení v rámci dokumentu „Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi“ a příznivé hodnocení studenta fakultním a vysokoškolským učitelem, tato hodnocení jsou také součástí výše zmíněného dokumentu. Podmínkou pro úspěšné ukončení praxe je 100% účast na praxi.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK