PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Didaktika informačních technologií - O01119112
Anglický název: Didactics of ICT for Primary school
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
Předmět je zaměřen na konstruktivistiský (a konstrukcionistický) přístup k výuce, rozvoj kompetencí z oblasti specifického odvětví aplikované robotiky – edukační robotiky, rozvoj algoritmického myšlení, rozvoj informační gramotnosti a rozvoj práce s didaktickou technikou a interaktivními zařízeními. Předmět je tedy zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci výuky informatiky na 1. st. ZŠ v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení u žáků 1. st. ZŠ, a to bez ohledu na využití konkrétního programovacího prostředí. Seznamuje studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, vč. zaměření na rozvoj uživatelských dovedností žáků.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
  • seznámit studenty s předmětnou oblastí edukační robotiky a demonstrovat jim možnosti implementace konkrétních nástrojů a systémů podporujících výuku aplikované robotiky na 1. stupni ZŠ do vzdělávacího procesu
  • seznámit studenty s typologií interaktivních zařízení a jejich možnostmi v rámci edukačního procesu na prvním stupni základní školy

  • ukázat studentům možnosti rozvoje informatického myšlení žáků mladšího školního věku

  • vyzkoušet si jednoduché metodické postupy pro rozvoj informatického myšlení žáků s použitím různých edukačních programovacích platforem, zejména pak v prostředí Scratch

Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ, V., CÁPAY, M. (2011) Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.

VANÍČEK, J. (2012) Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.

HAVELKA, M., STOFFOVÁ, V. (2017) Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.

ALIMINIS, D. et al. (2009) Teacher Education on Robotics- EnhancedConstructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0.

KALAŠ, I., MAYEROVÁ, K. (2017) Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy . Dostupné na https://www.imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly

Project PRIM. imysleni.cz

Další zdroje e-učebnic a materiálů, např. imysleni.cz (další zdroje dle LMS Moodle)

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

Jednotlivé tématické celky:

  • edukační robotika v učení žáků mladšího školního věku

  • interaktivní zařízení a další didaktická technika

  • rozvoj algoritmického myšlení žáků mladšího školního věku

Základy algoritmizace s využitím vybraných edukačních programovacích platforem:

  • příklady využívaných prostředí:Kodu, Minecraft EDU, Scratch

  • příklady využívaných online aktivit: code.org, cs.unplugged

Robotické hračky, využití pro výuku algoritmizace.

  • příklady využívaných robotických hraček: Beebot, Ozobot, Edison

  • příklady využívaných robotických stavebnic: WeDo

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

Předpokládá se aktivní účast studenta na semináři a aktivní zapojení do práce s didaktickými prostředky. Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a v závislosti na využitých didaktických prostředků, tj. programovatelných stavebnic, robotických hraček (daných LMS Moodle).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK