PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologická praxe s pedagogickou a psychologickou reflexí - OPNZ0P103A
Anglický název: Educational and Psychological Practice with Reflection
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/4, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 422 (999)
letní:neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Mgr. David Doubek, Ph.D.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Mgr. Diana Dvořáková
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Lenka Hessová, Ph.D.
PhDr. Jan Hrabák, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Mgr. Klára Martinovská, Ph.D.
PhDr. Lucie Myšková, Ph.D.
PhDr. František Prokop
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
PhDr. Vít Šťastný, Ph.D.
PhDr. Marcel Šuslík
RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (28.09.2020)
Předmět seznámí studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Zaměří se na interakci učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu z pohledu pedagogického i psychologického i souvisejícími nevýukovými činnostmi. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovány aspekty výuky a tuto reflexi uplatní studenti při plnění úkolů v portfoliu dle zadání.V případě distanční výuky bude předmět realizován v prostředí Moodle a pomocí služby vzdálené konference ZOOm.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)

Studující v průběhu observační praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, k jejich analýze využije vhodné psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické koncepty. Ve skupině diskutuje perspektivy žáků a učitelů, s oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)

Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.

Průvodce portfoliem pedagogicko-psychologické praxe (v LMS Moodle)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
 Požadavky k zápočtu:

Vypracování a odevzdání úkolů  v portfoliu. 

Aktivní účast při plnění úkolů zadaných vyučujícím praxe. 

 
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (02.10.2017)

 

Tematické okruhy dle portfolia: učitel- žák - třída, pedagogická komunikace, projektování výuky, prevence, inkluze, dokumentace

Aktivity:

  •  zaměřené náslechy vyučovacích hodin
  •  analytické rozbory vyučovacích hodin s vyučujícími školy 
  •  analytické rozbory vyučovacích hodin s pedagogy fakulty a se spolužáky, skupinové vypracování analýzy dle potrfolia
  •  tematické semináře s učiteli školy a pedagogy fakulty, skupinová příprava presentace volitelného tématu dle potrfolia
  •  další sběr dat k psychologicky zaměřeným úkolům
  •  studium školní dokumentace



Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)

100% účast na praxi. Při absenci jsou studenti povinni se předem omluvit (osobně, písemně, telefonicky) na škole nebo u vyučujícího, který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe. Absence je omlouvána pouze v závažných případech. Neúčast jsou studenti povinni si nahradit po domluvě s vyučujícím , který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe.

- Vypracování úkolů  v portfoliu

- Aktivní účast při plnění úkolů zadaných učitelem školy a vyučujícím fakulty, který vede seminář. Přitom je studující povinen dbát pokynů určeného učitele školy, ředitele školy a jeho zástupce, příp. dalších pracovníků školy, s kterými bude studující spolupracovat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK