|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Orientace studentů v možnostech a podobách praxe výuky výtvarné výchovy; metody, formy, cíle a požadavky hodnocení vyučovacích hodin. Studující nahlédnou na základě metod akčního výzkumu vlastní profesní kompetence i profesní kompetence fakultních učitelů. Na základě analýzy vyučovacích jednotek a didaktické transformace uměleckých obsahů navrhnou možnosti zlepšení vlastní vyučovací praxe. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995. HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. . JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>. UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky MCNIFF, J. Action research: Principles and practice. Routledge, 2013. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999. SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., & HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogické orientace, 2010 (4), s. 69–91. SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241. WHITEHEAD, J., MCNIFF, J. Action Research: Living Theory. London: SAGE, 2006. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Zápočet: Verbální prezentace výstupů z praxí, které budou dokumentovány na základě fotodokumentace a ve formě didaktické struktury přípravy na vyučovací jednotku výtvarné výchovy. Sestavení písemné reflektivní bilance učitele ve vztahu k vlastní výuce. Analýza vyučovacích jednotek, formulování výsledků a návrhů zlepšení realizované výuky. V případě distanční výuky budou požadavky přizpůsobeny konkrétní situaci. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
1. – 2. : RVP ZV a G (vzdělávací obsahy, cíle, kompetence a očekávané výstupy);příprava na výuku a hlediska jejiho hodncení 3. – 4. : potenciál výtvarného zadání; učitelovo rozhodování v situacích tvůrčího procesu; konceptová analýza vyučovací jednotky 5. – 6. : metodologie akčního výzkumu; 7. – 8. : reflektivní bilance učitele a její analýza; 9 – 10. : prezentace výstupů odborných praxí ve skupině; 11. – 13. : návrhy zlepšení vlastní vyučovací praxe. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Verbální prezentace výstupů z praxí, které budou dokumentovány na základě fotodokumentace a ve formě didaktické struktury přípravy na vyučovací jednotku výtvarné výchovy. Sestavení písemné reflektivní bilance učitele ve vztahu k vlastní výuce. Analýza vyučovacích jednotek, formulování výsledků a návrhů zlepšení realizované výuky. V případě distanční výuky budou požadavky přizpůsobeny konkrétní situaci. |