PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Kontext života osob se sluchovým postižením - OPNS1S122B
Anglický název: Life context of hearingl-impaired individuals
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 11 / 11 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Neslučitelnost : OPNS1S123B, OPNS1S124B, OPNS1S125B, OPNS1S126B
Prerekvizity : OPNS1S107A
Je neslučitelnost pro: OPNS1S123B, OPNS1S124B, OPNS1S126B, OPNS1S125B
Je záměnnost pro: OKNS1S122B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)
Zaměření na kvalitu života rodiny osob se sluchovým postižením. Problematika rodiny pečující o dítě prelingválně neslyšící. Fáze života rodiny se sluchově postiženým členem, problematika komunikace v rodině s využitím AAK a znakového jazyka. Výchova dospívajícího dítěte se sluchovým postižením a jeho profesní příprava. Dopad sluchového postižení na sociální příležitosti a kvalitu života rodiny.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

Cílem předmětu je zaměření na kvalitu života osob se sluchovým postižením a jeho rodiny.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

CZUMALOVÁ, A. Tlumočník jako most komunikace mezi slyšícím zdravotníkem a neslyšícím pacientem. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-86-4.

KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.

KOMORNÁ, M. Sociolingvistické a pragmatické aspekty výuky češtiny jako cizího jazyka pro české neslyšící. In: Info-Zpravodaj. 2008, roč. 16, č. 2, s. 16–18.

KUCHLER, K. – VELEHRADSKÁ, O. Průzkum čtenářských dovedností na školách pro děti s vadami sluchu. In: Info-Zpravodaj. 1998, roč. 6, s. 22–23.

MACUROVÁ, A. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a psaná čeština. In: Vzdělávání sluchově postižených. Praha: MŠMT, 2006.

MACUROVÁ, A. – HÁNKOVÁ, D. Chyby v psané češtině českých neslyšících. In: Speciální pedagogika. 2011, roč. 21, č. 3, s. 178–190.

PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: PedF UK, 2013. ISBN 978-80-7290-635-2.

SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících, Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8.

SOURALOVÁ, E. Surdopedie I. Studijní opora pro kombinované studium. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1007-9.

SOURALOVÁ, E. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7. SOURALOVÁ, E. Úprava textů pro čtení s porozuměním. In: Čeština doma a ve světě. 2002, č. 2 a 3, s. 190–193.

STRNADOVÁ, V. Hádej, co říkám aneb odezírání je nejisté umění. Praha: MZ ČR, 1998, SBN 80- 903035-0-1.

STRNADOVÁ, V. Současné problémy české komunity neslyšících I., Hluchota a jazyková komunikace. Praha: FF UK, 1998, ISBN 80-85899-45-0.

VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.

Webové stránky konkrétních organizací.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

Reflexe odborného zahraničního článku na zadané aktuální téma. 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

1. Model kvality života osob se sluchovým postižením.

2. Rodina jedince se sluchovým postižením.

3. Komunikace osob se sluchovým postižením.

4. Vzdělávání osob se sluchovým postižením.

5. Zaměstnávání osob se sluchovým postižením.

6. Volnočasové aktivity osob se sluchovým postižením.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK