PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti a mládež - OPNG2G114A
Anglický název: Children's Literature
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 24 / 24 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)
Obsah kurzu tvoří teoretické základy a žánrová mapa LPDM, které lze shrnout do následujících problémových okruhů: specifičnost a funkce lit. pro děti, psychologie čtenářství. Žánrový systém LD. Poezie pro děti - vývoj, současnost, didaktické možnosti. Pohádka - vznik, žánrové formy folklórních a autorských pohádek, současné přístupy k interpretaci pohádek, lingvodidaktické a literárně didaktické problémy. Příběhová próza pro menší děti. Dobrodružná próza pro děti. Literatura pro mládež (problémově orientovaný román. Comics. Literatura, film a nová média.Aplikace textů LD ve vyučování NJ jako CJ.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)

Cílem kurzu je poskytnou studentům základní orientaci v oboru s důrazem na interkulturní literárně vědnou komparatistiku apřinést podněty k možného využití nabytých znalostí i učitelské praxi.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)

Povinná literatura

 

1.       CORNEJO, R. / ARNOLD, H. / ZEIDLER, H. B. Deutsprachige Kinder- und Jugendliteratur. Anthologie. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000. ISBN 978-80-7044-332-3.

2.       EWERS, H.-H. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur. Mit einer Auswahlbibliograhie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft.München : Wilhelm Fink Verlag, 2000. ISBN 3-8252-2124-5.

3.                  SEIBERT, E. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien : Fakultas Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9.

 

Doporučená literatura

4.                  LANGE, G. (Hrsg.) Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren : Scheider, 2002. ISBN 3-896-76610-4.

5.                  MAIER, K. E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5.

6.                  WEINKAUFF G.; v. GLASENAPP G. Kinder-und Jugendliteratur. Padeborn : Verlag Ferdinand Schöningh 2010. ISBN 978-3-8252-3345-7.

7.                  WILD, R. (Hrsg.) Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. 2. Auflage. Weimar - Stuttgart : J. B. Metzler Verlag, 2002. ISBN 3-476-01902-0, 3. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage. Weimar - Stuttgart : 2008. ISBN 978-3-426-01980-6.

 

Další rozšiřující literatura

8.    ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.

9.    NEUBERT, R. Abriss zur Theorie, zur Geschichte und zur Didaktik der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Plzeň : 1996. ISBN 80-7082-510-3.

10.   SULLIVAN, E. Kinderliterarische Komparatistik. Heidelberg : Universitätsverlag Winter, 2000. ISBN 382 531 0396.

13.   URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc : Vobotia, 2004. ISBN 80-7198-548-1

14.   URBANOVÁ, S. (a kol.) S holokaustem za zády. Ostrava: OSU, 2018. ISBN 978-80-7464-992-9

Sylabus - němčina
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)

 

1.       Vorlesung: Einführung in die Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. Seminar: Das Organisatorische.

2.       Vorlesung: Bilderbuch + Kinderlyrik. Seminar: Bilderbuch und Kinderlyrik des 19. Jahrhunderts. H. Hoffmann: Struwwelpeter. W. Busch: Max und Moritz.

3.       Vorlesung: literarisches Genre. J. und W. Grimm: Kinder- und Hausmärchen. Seminar: Komparation ausgewählter deutscher tschechischer Märchen.

4.       Kunstmärchen. Otfried Preussler: Die kleine Hexe. Elisabeth Martschini: Der kleine Drache Ferdinand. Lászlo Varvasovszky: Die dicke Prinzessin. Gertlinde Otfried: Märchen, die den Kindern helfen.

5.       Vorlesung: Abenteuerroman – Robinsonaden, Indianerbücher, wissenschaftliche Phantastik. Seminar: Karl May; Wolfgang Hohlbein

6.       Vorlesung: Abenteuerroman im 20. Jahrhundert. Gegenwärtige Kinder- und Jugendromane. Seminar: Kinderkrimi und Romane mit den detektivischen Motiven. E. Kästner: Emil und die Detektive, A. Steinhöfel: Rico, Oskar und Tieferschatten. ODER: Kinderromane von Erich Kästner: Emil und die Detektive, Das doppelte Lottchen, Das fliegende Klassenzimmer 

7.       Fantasy und Phantastik als Subgenres des Abenteuerromans des 20. und 21. Jahrhunderts. Seminar: Michael Ende: Momo oder Die unendliche Geschichte ODER Momo. Cornelia Funke: Tintenwelt oder Der Herr der Diebe.

8.       Vorlesung: Das problemorientierte Jugendroman und Roman für junge Erwachsene mit dem Schwerpunkt negative Phänomene der Gegenwart . Seminar: Iva Procházková: Die Nackten. Wolfgang Herrndorf: Tschick. ODER Iva Procházková: Der Eulengesang, Gudrun Pausewang: Die Wolke. 

9.       Vorlesung: Das problemorientierte Jugendbuch und Roman für junge Erwachsene mit dem Schwerpunkt Last der Vergangenheit: Das Thema des Zweiten Weltkrieges. Seminar: Zwischenliterarische Beziehungen. Mirjam Pressler: Malka Mai; Uri Orlew: Die Insel in der Vogelstraße.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)

75% docházka, aktivní účast na seminářích, průběžné plnění úkolů.

 

I. Pflichtlektüre

H. Hoffmann: Struwwelpeter ODER W. Busch: Max und Moritz

J. u. W. Grimm: Kinder- und Hausmärchen (Auswahl)

Mindestens eine Märchennovelle (novellistisches Märchen) aus der Zeit der Romantik

O. Preussler: Die kleine Hexe ODER Krabat.

M. Ende: Die unendliche Geschichte ODER Momo

E. Kästner (ein beliebiges Kinderroman)

I. Procházková: Der Eulengesang ODER Die Nackten.

W. Herrndorf: Tschick

A. Steinhöfel: Rico, Oskar und Tieferschatten.

U. Orlew: Die Insel in der Vogelstraße oder M. Pressler: Malka Mai

Ein Roman von Christine Nöstlinger

 

II. Portfolio mit kleinen Aufgaben aus den PPP zum Kurs (siehe Webseiten von Tamara Bučková)

 

III. 

Abschlussfragen

 

Jede Frage besteht aus der Gattungsfrage und ergänzenden Frage aus dem Gebiet der Theorie)

A)    Theorie: unterschiedliche Ausgrenzungen und Klassifizierungen der KJL; KJL-Funktionen; Kinder- versus Jugendliteratur, KJL als Spannungsfeld zwischen der Literaturwissenschaft, Psychologie, Pädagogik und Fremdsprachendidaktik

B)    Genres

1.      Bilderbuch und Kinderlyrik

2.      Märchen

3.       Abenteuerroman (Robinsonaden, Indianerbücher)

5.      Abenteuerroman im 20. und 21. Jahrhundert (Erich Kästner- Gegenwart), gegenwärtige Kinder- und Jugendromane

6.      Problemorientierter Roman und Roman für junge Erwachsene mit dem Schwerpunkt: Gegenwart

7.      Problemorientierter Roman und Roman für junge Erwachsene mit dem Schwerpunkt: Last der Vergangenheit

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK