PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Didaktika FJ IV - OPNF2F113A
Anglický název: Didactics of French IV
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (03.02.2020)
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a praktických dovedností v návaznosti na předměty Didaktika II a III. Zřetel je brán zejména na aktuální otázky spojené s výukou (IT a výuka jazyka, spolupráce profesní komunity, každodennost práce učitele jazyka, či novinky na trhu s učebními materiály) a intrapersonální dovednosti budoucích učitelů jazyka (sebehodnocení, reflexe, schopnost adaptace na různá publika atd.). Základní pracovní metodou kurzu jsou praktické nácviky dovedností formou realizace učebních situací a jejich reflexe. Inovací ve LS 2019 bude systematické využívání videonahrávek studentů (příprava "scénáře" výstupu, realizace) a jejich skupinová reflexe.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (03.02.2020)

Základní literatura:

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International.

Řada „Didactique des langues  étrangères“. Paris: Cle International.

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

 

Doporučená literatura:

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001.

 (coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

 BENEŠ, E. (a kol.) Metodika cizích jazyků. Praha: SPN, 1970.

 COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris: Hachette FLE, 2014.

 CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

 Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001.

 HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

 TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006.

 VANTHIER, H. : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International, 2009.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (03.02.2020)

Vypracování scénáře k výstupu včetně teoretické části, realizace výstupu a jeho reflexe.

Písemná reflexe nejméně 3 dalších výstupů.

Zpracování evaluačních aktivit a jejich reflexe.

Aktivní účast v kurzu (max. 3 absence)

 

3 pokusy na zkoušku. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (29.01.2021)

1. týden: Plánování spolupráce, rozvržení témat, opakování témat spojených s jaz. prostředky a řečovými dovednostmi

2. - 4.týden: Interkuturalita vs. jazykové prostředy a řečové dovednosti

5. - 7. týden: Třída jako prostor a rozvoj znalostí a dovedností v jazykové výuce

8.-10. týden: Mimoškolní výuka, motivace a FLE, závěrečná reflexe. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK