PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly z pedagogiky a pedagogiky předškolního věku II - OPN01N113A
Anglický název: Selected Topics from Educators for Children of a Pre-school Age II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Prerekvizity : OPN01N104A
Je prerekvizitou pro: OPN01N124A, OPN01N130A
Je záměnnost pro: OKN01N113A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.05.2017)
Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání pro děti ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emociální. Rozkrýt roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání a přínos kvalitního klimatu MŠ. Jednotlivé okruhy: • Kognitivní oblast: rozvoj zaměřený na konstruktivistické pojetí (Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele) • Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij) • Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů • Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV • Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A. Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan) • Socializace dítěte – úloha MŠ (sociální učení, sociální dovednost, prosociální rozvoj) • Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a sebepojetí • Kompetence učitele MŠ ve všech výše zmíněných rovinách i v profesní vybavenosti
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.05.2017)

Základní studijní literatura:

ATKINSONOVÁ, R. L. aj. Psychologie. Viktoria Publishing, 1995, s. 92-106, 557-561 a jiné. ISBN 80-85605-35-X.

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: 1998. ISBN 80- 7178-216-9.

GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.

HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1424-8.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU-Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-210-4142-0.

SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-964-X.

TONUCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha: SVI, UK v Praze-Pedagogická fakulta, 1991.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.

 

Doporučená studijní literatura:

ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Grada, 2010.

CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Naklad. Karolinum, 2012. ISBN 978-80-24-2057-2.

 KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Cesty k inkluzi.  Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK