PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Filosofický kurz A II a-b - OPBX2O119B
Anglický název: Philosophical Course AII a-b – Reading Philosophical Texts
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 58 (55)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (14.01.2022)
1. Paralelka: Četba filosofických textů. Filosofický kurz AII. (N. Pelcová) Cílem kurzu je uvedení do četby nejdůležitjších textů moderní filosofie a filosofického myšlení 19. a 20. století. Jde i to kultivovat filosofické myšlení studentů, jejich schopnost tázat se, porozumět specifičnosti filosofie v kontextu lidského vědění, toto porozumění artikulovat a diskutovat s pomocí děl významných autorů. 2. Paralelka: České filosofické myšlení (Z. Zicha): Povinně volitelný předmět České filosofické myšlení poskytuje studentům příležitost setkávat se prostřednictvím společného čtení vybraných textů českých myslitelů s podstatnými záležitostmi, jejichž promýšlením se lze profesně a lidsky rozvíjet. V prvé řadě je kurz zaměřen na schopnost studenta reflektovat svoji situaci ve světě v souvislosti s uvědomováním si nadčasového významu témat procházejících dějinami myšlení a na studentovu schopnost svůj vhled do situace odpovídajícím způsobem vyjádřit a diskutovat jej. V řadě druhé se samozřejmě kurz snaží uvádět do horizontu českého filosofického myšlení a inspirovat k dalšímu samostatnému studiu tematiky. V rámci předmětu bude věnována pozornost ukázkám z textů vybraných (dvou až čtyř) českým myslitelů (např. Hus, Chelčický, Palacký, Masaryk, Rádl, Patočka, Kosík, Michňák, Pešek, Machovec, Kohák). Povinné je přihlášení do kurzu též na moodlu Filozofický kurz A II - České filosofické myšlení; viz adresa: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5132. (Heslo se dozvíte na prvním semináři.) 3. Paralelka vyučující: David Rybák Dějinně se důležitost filosofa neukazuje v jednotlivých tezích, ale naopak v tom, že výsledek jeho zamyšlení se stává tak samozřejmým východiskem všeho dalšího myšlení, že o zamyšlení samém již nikdo nepřemýšlí. Platón je myslitelem, který v tomto smyslu založil samozřejmost všech samozřejmostí, totiž výchovu a vzdělání jako přiváděním k idejím. V semináři se budeme snažit vstoupit do filosofie pomocí vyzdvižení této samozřejmosti do nesamozřejmosti. Tedy tak, abychom nepřistupovali k Platónovi pouze skrze retroaktivní zdání, v němž se minulost vykládá jenom ze svých výsledků. Jinak řečeno, pokusíme se výchově a vzdělání porozumět z nich samých.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (14.01.2022)

Paralelka: Četba filosofických textů. Filosofický kurz AII. (Pelcová)

Kierkegaard, Nietzsche, personalismus, existencialismus, fenomenologie a strukturalismus

 

 

 

Paralelka: České filosofické myšlení

Základní primární prmeny:

Především texty autorů: Masaryk, Rádl, Patočka, Kosík, Michňák, Machovec, Kohák.

 

Povinné sekundární prameny:

Zouhar, J.: Dějiny českého filosofického myšlení do roku 1968. Academicus, Brno 2008.

 

Vřele doporučené sekundární prameny:

KOHÁK, Erazim a Jakub TRNKA. Hledání české filosofie: soubor studií. Praha: Filosofia, 2012. ISBN 978-80-7007-388-9.

KOHÁK, Erazim. Domov a dálava: kulturní totožnost a obecné lidství v českém myšlení. 3., nezměn. vyd. Praha: Filosofia, 2013. 422 s. ISBN 978-80-7007-401-5.

PATOČKA, Jan. Česká vzdělanost v Evropě. Praha: Václav Petr, 1939. 37, [I] s. Svazky úvah a studií; č. 6.

PELCOVÁ, Naděžda, ed. a HOGENOVÁ, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 332 s.ISBN 978-80-7290-515-7.

PELCOVÁ, Naděžda, ed. a HOGENOVÁ, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě II. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 206 s.ISBN 978-80-7290-627-7.

 

Doporučené sekundární prameny:

SLOVNÍK ČESKÝCH FILOSOFŮ [ONLINE]. BRNO: KATEDRA FILISOFIE FF MU BRNO, 1998. [CIT. 2017-02-22]. DOSTUPNÉ Z: HTTP://WWW.PHIL.MUNI.CZ/FIL/SCF/KOMPLET.

BLECHA, IVAN. JAN PATOČKA. V OLOMOUCI: VOTOBIA, 1997. 241 S. ISBN 80-7198-287-3.

BLECHA, Ivan. Jan Patočka a ohlas fenomenologie v české filosofii. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. 88 s. ISBN 80-7067-567-5.

BLECHA, Ivan. Edmund Husserl a česká filosofie. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003. 204 s. ISBN 80-7182-161-6.

BLECHA, Ivan. Filosofická čítanka. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000. 551 s. ISBN 80-7182-112-8.

GABRIEL, Jiří, PAVLINCOVÁ, Helena a ZOUHAR, Jan. Česká filosofie mezi dvěma světovými válkami: náčrt. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2001. 120 s.ISBN 80-210-2737-1.

KALIVODA, ROBERT, ED. A ZUMR, JOSEF, ED. ANTOLOGIE Z DĚJIN ČESKOSLOVENSKÉ FILOSOFIE. DÍL 1. 1. VYD. PRAHA: ČSAV, 1963. 559, [1] S. FILOSOFICKÁ KNIHOVNA ČSAV.

LOUŽILOVÁ, OLGA. ANTOLOGIE Z DĚJIN ČESKÉ FILOSOFIE: SKRIPTUM PRO POSL. FILOSOF. FAK. 1. [DÍL]. 1. VYD. PRAHA: UNIVERZITA KARLOVA, 1976. 131, [1] S

LOUŽILOVÁ, OLGA. ANTOLOGIE Z DĚJIN ČESKÉ FILOZOFIE. 2. [DÍL]. 1. VYD. PRAHA: SPN, 1979. 147 S.

ZÁMEČNÍK, Lukáš Hadwiger, ed. Antologie filosofických textů Moravy: filosofie jazyka, mysli a vědy v dějinách Moravy. Brno: Gymnázium Integra, 2012. [167] s. Učíme o Moravě. ISBN 978-80-260-2495-8.

ZOUHAR, Jan, ed., PAVLINCOVÁ, Helena, ed. a GABRIEL, Jiří, ed. Filosofie za protektorátu: vybrané texty z českých filosofických časopisů. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 279 s.ISBN 80-210-3966-3.

ZOUHAR, Jan, PAVLINCOVÁ, Helena a GABRIEL, Jiří. Demokracie je diskuse--: česká filosofie 1918-1938. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005. 197 s. ISBN 80-7182-190-X.

ZOUHAR, Jan, PAVLINCOVÁ, Helena a GABRIEL, Jiří. Česká filosofie v letech protektorátu: poznámky k tématu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 340 s. ISBN 978-80-210-4152-3.

 

Paralelka vyučující: Andrea Hlaváčková Fleischerová

Karl Jaspers. Duchovní situace doby. Nakladatel: Academia - nakladatelství. 2008. ISBN: 978-80-200-1646-1

Karl Jaspers. Úvod do filosofie. Nakladatel: Oikoymenh. 1996. ISBN: 80-86005-05-4

R. Thurner, W. Rod, H. Schmidinger, Filosofie 19. a 20. století III, Praha 2009

STARK, Stanislav. Filosofie 18. -20. století: vybrané kapitoly. Plzeň: ZČU, 2001. ISBN 80-7082-592-8.

STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978- 80-7195-206-0.

HEJDÁNEK, Ladislav. Filosofie a víra. Praha: OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-86005

PELCOVÁ, Naděžda, ed. a HOGENOVÁ, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě III. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 282 s. ISBN 978-80-7290-711-3.

 

Paralelka vyučující: David Rybák

Povinná

BENYOVSZKY, Ladislav. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-040-6.

RYBÁK, David. Filosofické motivy a pojmy v otázkách studentů občanské výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2020. 85. s. ISBN 9788076032231.

 

Doporučená

PLATÓN. Faidón. Šesté, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2005. Platónovy dialogy. ISBN 80-7298-158-7.

PLATÓN. Sofistés. Čtvrté opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2009. Platónovy dialogy. ISBN 978-80-7298-162-5.

PLATÓN. Theaitétos. 4., opravené vyd. Praha: OIKOYMENH, 2007. Platónovy dialogy. ISBN 978-80-7298-294-3.

PLATÓN. Ústava. Šesté, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2017. Platónovy dialogy. ISBN 978-80-7298-230-1.

HEIDEGGER, Martin, MÖRCHEN, Hermann, ed. Vom Wesen de Wahrheit: zu Platons Höhlengleichnis und Theätet. 2., durchges. Aufl. Frankfurt am Main: Klostermann, 1997. Gesamtausgabe. ISBN 3-465-02924-0.

JORGENSON, Chad. The embodied soul in Plato's later thought. Cambridge: Cambridge University Press, 2018. Cambridge Classical Studies. ISBN 978-1-107-17412-2.

KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Herrmann, 1995. ISBN 80-238-0473-1.

NAAS, Michael. Plato and the invention of life. New York: Fordham University Press, [2018]. ISBN 978-0-8232-7968-5.

NOVOTNÝ, František. O Platonovi. Díl první, Život. Vyd. 2. Praha: Nová Akropolis, 2013. Simo - draci moudrosti. ISBN 978-80-86038-67-4.

NOVOTNÝ, František. O Platonovi. Díl druhý, Dílo. Vyd. 2. Praha: Nová Akropolis, 2013. Simo - draci moudrosti. ISBN 978-80-86038-68-1.

NOVOTNÝ, František. O Platonovi. Díl třetí, Filosofie. Vyd. 2. Praha: Nová Akropolis, 2014. Simo - draci moudrosti. ISBN 978-80-86038-72-8.

NOVOTNÝ, František. O Platonovi: Díl čtvrtý. Druhý život. Vydání druhé. Praha: Nová Akropolis, 2016. Simo - draci moudrosti. ISBN 978-80-86038-77-3.

PATOČKA, Jan. Platón a Evropa. Praha: Filosofia, 2007. ISBN 978-80-7007-264-6.

www.platonskaspolecnost.cz

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (04.02.2019)

Paralelka: České filosoficé myšlení

Převládá seminární způsob práce opírající se o četbu krátké ukázky a odpověné promýšlení vyvstávajících otázek. Předmět je koncipován jako tzv. "čtecí seminář" a nelze jej považovan za soustavný terotetický úvod do problematiky. 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (14.01.2022)

Paralelka vyučující: David Rybák

1) Svět není ve světě

2) Eleatský objev možnosti myslet a jeho psychologická dezinterpretace

3) Idea a časové paradoxy s ní spojené

4) Idea a pojem

5) Idea a čas

6) Idea a apodikticita

7) Idea a idea (perceptio)

8) Noein a dianoein - arché a hypotéza

9) Noein a cogitare

10) Noein a firemní procesy

11) Kritika jako ohledávání kritéria umožnící apokrisi v situaci krise

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (14.01.2022)

Paralelka Četba filosofických textů. Filosofický kurz AII. (Pelcová)

Podmínky získání zápočtu:

  • aktivní účast na seminářích a průběžné plnění zadaných úkolů (např. předběžné seznámení se s textem, vypracování dílčí interpretace problému)

 

Paralelka: České filosofické myšlení

Podmínky získání zápočtu:

  • aktivní účast na seminářích a průběžné plnění zadaných úkolů (např. předběžné seznámení se s textem, vypracování dílčí interpetace problému, její přepracování, orientační splnění elektornického testu, zhlédnutí či poslech audiovizuálního materiálu, exkurze apod.);
  • samostatná četba díla českého myslitele a písemná interpretace vybraného problému, kterým se zvolený autor zabývá (samozřejmě v kontextu intepretovaného textu);
  • ústní obhájení písemné intepretace (seminární práce) a prokázání obecného přehledu o dějinách české filosofie (viz povinná literatura: Zouhar.)

 

Požadavky na seminární práci: Jak je uvedeno výše, seminární práce se sestává z interpretace jednoho problému vyjevujícího se při čtení původní filosofické monografie českého autora. Vypracovaná interpretace musí odpovídat zásadám, k nimž budeme dospívat v semináři. Problém je třeba na samém počátku práce dobře uchopit (výstižně vysvětlit), měl by být vztažen ke kontextu autorova myšlení a doby vzniku textu, interpretace by měla být založana na vhledu studenta do problému, tedy nejen na určitém porozumění interpetovaného textu, ale na porozumění problému v širším kontextu přesahujícím rámec interpretovaného díla. Seminární práce musí být vypracována v souladu s běžnými etickými a formálními požadavky a je třeba, aby kromě primních zdrojů obsahovala též nejméně jeden sekundární pramen. (Z primárního pramene musí být přímo citováno.)

 

Paralelka vyučující: Andrea Hlaváčková Fleischerová

Požadavky k zakončení předmětu 

Požadavkem pro absolvování kurzu a udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí zápočtového testu.

Zápočtový test se bude týkat tematických okruhů, které odpovídají sylabu předmětu. Součástí zápočtového testu budou otevřené otázky a interpretace textu, který byl v semináři čten a interpretován.

Minimální procentuální úspěšnost pro absolvování testu je 70% celkem ze správně zodpovězených otázek a z adekvátní interpretace textu.

Zápočtový test je možné vykonat celkem dvakrát. Při druhém neúspěšném - opravném pokusu následuje možnost ústního přezkoušení.

 

 

V případě ústního přezkoušení bude hodnocena znalost problematiky, jež byla náplní semináře a písemná interpretace textu.

 

Paralelka vyučující: David Rybák

Požadavky k zakončení předmětu

Kontinuální četba doporučené literatury.

Dialog na kolokviu, týkající se problémů probraných na kurzu a v přečtené literatuře.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK