Poslední úprava: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (29.01.2021)
Cílem předmětu je rozvoj jazykových dovedností od úrovně B2/B2+ k úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Jde o druhý semestr šestisemestrálního kurzu, který je cílen na efektivní rozšíření jazykových kompetencí studentů zpočátku na úroveň Advanced, tj. C1+ (první tři semestry), posléze Proficiency (druhé tři semestry kurzu). Systematicky se pracuje s kmenovou učebnicí, obligatorní jsou i další zdroje zadané vyučujícím. Kurz rozvíjí praktické dovednosti v oblasti mluvního projevu, čtení s porozuměním, poslechu s porozuměním a písemného projevu.
Poslední úprava: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (29.01.2021)
The aim of the subject is to develop students' language skills from B2/B2+ level to C1 level (CEFR). This is the second semester of a six-semester course which is focused on effective language skills development towards the advanced level, i.e. C1+ (first three semesters), and then the proficiency level (the following three semesters). The course is based on systematic work with the core course-book, however, there are also obligatory sources required by the teacher. The course works with students on the development of practical skills regarding speaking, reading, listening and writing.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (29.01.2021)
Vince, Michael. Advanced Language Practice. Macmillan 2003. (or more recent editions)
Doporučená literatura
BELL, J; KENNY, N. Advanced Expert Student´s Resource Book, Pearson 2015. McCARTHY; O'DELL, F. English Idioms in Use. Cambridge University Press, 2002. McCARTHY; O'DELL, F. English Vocabulary in Use. Cambridge University Press, 1994. FOLEY, M.; HALL, D. Longman Advanced English Grammar. Longman, 2003. HEWINGS, M. Advanced Grammar in Use. Cambridge University Press, 1999.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (29.01.2021)
module 4. THE GLOBAL VILLAGE (WEEK 1-4)
part A: A small world? (week 1+2)
part B: Making a difference (week 3+4)
Language input
· sleep
· similar words/idioms/word pairs
· word formation: prefixes/suffixes
Language input
· issues and opinions
· language to express probability and certainty
· noun clauses
Vince self-study
· G25: phrasal verbs 3
· V10: social problems
· V19: word formation
Vince self-study
· V15: thinking and feeling
· WP1: expressions with COME, IN, idioms based on HAND, metal, wood, prefix UN, verbs of movement
· WP9: adverbs, expressions with THINK, GIVE, modifiers, words with more than one meaning
module 5. CONTROVERSY (WEEK 5-8)
part A: Global Issues (week 5+6)
part B: An open society? (week 7+8)
Language input
· global issues
· word formation
· modifying (un)gradable adjectives
· adv-adj collocations
Language input
· security
· intensifying expressions
· conditionals
Vince self-study
· V12: government and society
· V14: world issues
· WP2: expressions with GET, SEE, OUT, suffix FUL, colour idioms, common expressions
Vince self-study
· G8: conditionals
· WP3: expressions with ON, ONE, BREAK, sounds, memory
· WP4: formality, expression with NO, HEAD, MAKE, compound words, words connected with people
module 6. COMMUNICATION (WEEK 9-12)
part A: Getting your message across (week 9+10)
part B: A sixth sense (week 11-12)
Language input
· phrasal verbs
· TALK/SPEAK/SAY expressions
· informal expressions of speaking and understanding
· spelling
· easily confused words
Language input
· emotional reactions
· gerunds and infinitives
Vince self-study
· V3: News events
· V20: Multiple meaning
· WP5: size, suffixes, headline language, expressions with ONE, body movement…
Vince self-study
· G19: verbs + infinitive or –ing
· V5: media and advertising
· WP6: expression with SET, WITHIN, places…
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (29.01.2021)
aktivní účast na semináři
docházka minimálně 80% (povoleny 2 absence)
úspěšné vypracování eseje během kurzu - minimální požadovaná úroveň 70%
úspěšné zvládnutí zápočtového testu - minimální požadovaná úroveň 70% (zápočtový test se skládá z následujících částí: listening, reading, writing a use of English založený na modulu 1-6 učebnice Advanced Expert, Pearson 2014 - viz sylabus předmětů Moderní angličtina I a Moderní angličtina II a vybraných kapitolách učebnice Language Practice for Advanced - viz sylabus předmětů Moderní angličtina I a Moderní angličtina II)
počet pokusů na složení zápočtového testu: 2 pokusy
Pozn.: Jako ekvivalent docházky a udělení zápočtu lze uznat certifikát CAE s hodnocením A nebo B a CPE s hodnocením A,B nebo C. Certifikát nesmí být starší dvou let.