PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Profesní učitelská etika - OPB01N1I1C
Anglický název: Teacher Professional Ethics
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB01N1I1C
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.06.2017)
Předmět je zaměřen na uvažování o profesní etice, která vyplývá z pomáhajícího charakteru učitelství. Orientuje studenty v jejích zdrojích a významech. Napomáhá uvědomování si smyslu a dopadů hodnotových orientací školních učitelských týmů. Nabízí příležitost k rozvíjení osobních etických principů sebereflexí. Témata: Profesní etika v pomáhajících profesích – zdroje, souvislosti, významy. Učitelství a vzdělávání – hodnoty, vztahy, dilemata. Dětství a dítě – proměny pojetí dítěte a dětství v kontextech historických a současných. Ohroženost dětství a princip ochrany. Práva dítěte v souvislosti s lidskými právy. Práva dítěte – výzva etice učitelství a učitelů. Práva dítěte – vzdělávací obsah ve vztahu k socializaci a personalizaci žáka na 1. stupni ZŠ. Etika profese učitele a etická výchova žáků. Kultura profese. Profesně etický kodex učitele.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (05.01.2019)

Uvedení do problematiky o profesní etice, která vyplývá z pomáhajícího charakteru učitelství a orientace v jejích zdrojích a významech.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.06.2017)

Základní studijní literatura:

Úmluva o právech dítěte. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009.

HEJLOVÁ, H Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 

HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha:  UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.  

LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. 

PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014.

 

Další doporučená literatura:

PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 

KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova.  Prešov, ManaCon, 1996. KOSOVÁ, B. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Bánská Bystrica: UMB, Pedf, 2013.

SPILKOVÁ, V.; TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: UK v Praze, PedF, 2010.

ŠVARCOVÁ, I. Etika výchovy. Praha, VŠCHT, 2015Kchv.vscht.cz/files/uzel/0017037/Etika vychovy studijni text k projektu – final.pdf.

BRAVENÁ, N. Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti. Praha: UK v Praze, PedF, 2016. ISBN 978-80-7290-773-1.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (23.01.2019)

Písemná práce v rozsahu 3 - 4 stran dle aktuálního zadání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK