PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Alternativní programy v teorii a praxi - OPB01N127A
Anglický název: Alternative educational programs in theory and practice
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Prerekvizity : OPB01N121A
Je záměnnost pro: OKB01N127A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Kristina Hořáková (01.09.2022)
Předmět uvádí studenty do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které nachází uplatnění v českých a evropských předškolních zařízeních s dětmi (Montessori pedagogika, waldorfská pedagogika, koncept Reggio Emilia, koncept Situationsansatz, Začít spolu, MŠ podporující zdraví, koncept Emmi Pikler, lesní pedagogika atd.). Studenti se seznámí se základními principy, společnými i odlišnými prvky daných konceptů. Kurz studentům poskytne nejen základní orientaci v jejich teoretických východiskách, ale umožní jim také nahlédnout do současné podoby fungování předškolních zařízení, které tyto koncepty implementují v praxi (formou přímé hospitace v daném zařízení v rozsahu 1 týden praxe v týdnu v listopadu dle rozpisu harmonogramu praxí pro ak. rok 2021/2022 či video analýzy pedagogické praxe daného modelu, pokud nebude možné realizovat praxe osobně z důvodu nařízené online výuky).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kristina Hořáková (01.09.2022)

Základní studijní literatura:

BUMANN, Gregor. Bildungsprozesse in Kindertageseinrichtungen: Padagogische Ansatze : Situationsansatz, ReggioPadagogik und das Infans Konzept im Vergleich [online]. Hamburg: Diplomica Verlag, 2008, 105, ii-xxix p. [cit. 2016-0207]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10487661

GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0106-9.

HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Nina PETRASOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: rozšířený a aktualizovaný modelový program : (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-7178-383-8.

LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, 2013, 140 s. ISBN 978-80-7464-222-7.

FODINGER, Diana Gabriela. Das freie Spiel: Emmi Pikler und Maria Montessori im Vergleich [online]. 2. uberarbeitete Aufl. Hamburg: Diplomica Verlag, 2012, 91 p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10596574 MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Vydání druhé, v Tritonu první. Praha: Triton, 2012, 178 stran. ISBN 978-807387-382-0.

POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. London: Step Forward Publ., 2008, 80 s. ISBN 978-1-90457-509-2. RIEBER, D. Der Kultur der Kinder auf der Spur. Ein Vergleich von Reggio-Pädogogik und Situationsansatz. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag, 2002.

SMOLKOVÁ, Táňa. Dítě v úctě přijmout: vzdělávací program waldorfské mateřské školy. 1. vyd. Praha: Maitrea, 2007, 112 s. ISBN 978-80-903761-2-0.

Další doporučená literatura:

Doporučená literatura a studijní materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kristina Hořáková (01.09.2022)

Požadavky na zápočet:

·         Absolvování 5denní souvislé pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem pedagogické práce

·         Zpracování pozorovacího archu pro praxi (zahrnující hlavní principy pedagogické práce ve vybraném alternativním/inovativním modelu). zpracování individuálně či ve skupině.

·         Strukturovaná prezentace zkušeností z náslechu 2denní pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem (odevzdání do Moodle), zpracování individuálně či ve skupině.

·         Pokračování v pedagogickém portfoliu (odevzdání do Moodle)

·         Aktivní účast na seminářích (povolena 1 absence).

·         Test ze znalostí alternativních a inovativních programů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK