PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Pedagogické praktikum - OPB01N126A
Anglický název: Pedagogical Practicum
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 24 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Mgr. Anna Nožičková
Prerekvizity : OPB01N105A
Je prerekvizitou pro: OPB01N135A
Je záměnnost pro: OKB01N126A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)
Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním. Stěžejním úkolem průběžné pedagogické praxe je promyšlená příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce (mikrovýstupy) a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Náplní praxe je strukturované pozorování pedagogických situací, plánování vzdělávacího procesu v mateřské škole, jeho realizace a následná reflexe. Náplní pedagogického praktika je cílené pozorování, projektování, realizaci a hodnocení (reflexi a sebereflexi). Hlavním záměrem pedagogického praktika je vytvořit studentům příležitost pro vlastní pedagogické pokusy a pro získávání dalších pedagogických zkušeností. Praxe probíhá na fakultních mateřských školách a je organizovaná jako průběžná 1x týdně dopoledne a souvislá 2 týdny, součástí praxe je reflektivní seminář. Obsah: Hospitační činnosti (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou) Asistenční činnosti (na základě předchozí domluvy) Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole. Studenti si ve dvojicích zařídí vzájemně videozáznam vlastní pedagogické práce s dětmi předškolního věku (po předchozí dohodě s fakultní učitelkou) Mikrovýstupy (vystřídat různorodé činnosti opět na základě předchozí domluvy, respektování ŠVP, individuálních zvláštností školy i jednotlivých dětí) Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe realizované s obecnými či oborovými didaktiky, reflexe studentů - ve dvojicích) Sebereflexe Porovnání reflexí a sebereflexe Posuzování silných a slabých stránek studenta a rozvoj učitelských kompetencí Strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací Seznámení se ŠVP, TVP, IVP, školním řádem, pedagogickou dokumentací, vnitřními předpisy atd.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Základní studijní literatura:

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018.

Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-239-5939-5.

Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8.

Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.

 

Další doporučená literatura:

ZELINKOVÁ O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001, ISBN 80-7178-544-X.

KAPRÁLEK K., BĚLECKÝ Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2004, ISBN 80-7178887-2.

PRŮCHA, Jan a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 254 stran. ISBN 978-80-7552-323-5.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2.

 

Nápadník pro mateřské školy: hravé náměty pro práci s dětmi. Nádvorníková, Hana, ed. a Bečvářová, Zuzana, ed. Praha: Raabe, 2015- . ISSN 2336-7164.

DVOŘÁKOVÁ, Hana et al. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání. Praha: Raabe, 2015. 164 stran. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8.

SVOBODOVÁ, Eva et al. Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětí: dítě a jeho psychika - sebepojetí, city, vůle: dítě a ten druhý. Praha: Raabe, 2015, ©2015. 124 stran. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-189-2.

SYSLOVÁ, Zora, HORKÁ, Hana a LAZAROVÁ, Bohumíra. Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 137 stran. ISBN 978-80-210-7542-9.

VÁCHOVÁ, Alena, KUPCOVÁ, Zuzana a KUKAČKOVÁ, Michaela. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí: dítě a jeho psychika - jazyk a řeč. Praha: Raabe, ©2015. 126 s. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-173-1.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Praxe a práce v Moodle.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2022)

Požadavky k udělení zápočtu:

  • Potvrzený docházkový list (min. 100% docházka, nepřítomnost pouze z vážných důvodů nutno dokladovat, v případě dlouhodobé nepřítomnosti nutno nahradit v době souvislé praxe a na základě domluvy s vedoucí praxe a fakultní učitelkou)
  • Účast na úvodní a závěrečném semináři (dle pokynů garanta praxe prezenčně či distančně online)
  • Hodnocení průběžné a souvislé pedagogické praxe (sebehodnocení i hodnocení studentů ve dvojici, hodnocení fakultní učitelky)
  • Studenti si ve dvojicích zařídí vzájemně videozáznam vlastní pedagogické práce s dětmi předškolního věku (po předchozí dohodě s fakultní učitelkou)
  • Předložené pedagogické portfolio (přípravy, reflexe atd.)
  • Zpracování a prezentace didaktické pomůcky
  • Splněné zadané dílčí úkoly
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK