PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematické gramotnosti II s exkurzí - OPB01M1H5B
Anglický název: Didactics of mathematical literacy II with an excursion
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Je záměnnost pro: OKB01M1H5B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
Kurz navazuje na kurzy č. 18 a 25. Kurz obsahuje jak část didakticko-teoretickou, tak část praktickou: pozorování v mateřské škole nebo případná přímá práce s dětmi, analýza situací a diskuse. Kurz inovován: zaměřenost na didaktické struktury.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Cílem č. 1 je prohloubit didaktické myšlení posluchačů tak, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy. Kurz je koncipován tak, aby absolventi dokázali vhodně promýšlet aktivity rozvíjející předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti s přihlédnutím k individuálním potřebám dětí, ke složení kolektivu, a to v prostředí mateřské školy, v daném systému a s daným ŠVP.

Cílem č. 2 je rozvinout schopnost budoucích učitelů vhodně reagovat na danou situaci, tedy i zvládat dílčí diagnostiku dítěte v průběhu hry. Oproti původní akreditaci je tento cíl rozšířen o prohloubenou diagnostiku vzheldem k pojmu číslo v roli počtu a vzhledem k problematice časoprotorové orientace s využitím výsledků výzkumu vyučujícícho. Od 2020 cílená práce s didaktickou strukturou.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

BEDNÁŘOVÁ, J. a R. ŠMARDA Orientace v čase. Praha: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0022-0.

HEJNÝ, M. a Fr. KUŘINA Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2014. 978-80-262-0901-0.

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016.

KASLOVÁ, M. (2015) Pre-school child and natural number. In Kreiner, K. and  N. Vondrová (ed.)  Proceedings CERME9, (2035 - 2037). Prague: Charles University Faculty of Education. ISBN 978-80-7290-844-8

HLAVLÍKOVÁ, J. Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc. DP UK PEF 2018

....

KASLOVÁ, M. Cesta k práci s číslem. Praha: Pro futuro consulting, 2014.

LÁTAL, I. Počítání s kostkáčem. Praha: Česká televize 2006. ISBN 80-85005-63-8.

MLČOCHOVÁ, M. a kol. Šimonovy listy 1 - 16. Praha: Kosmas, 2009 – 2011.

SWOBODA, E. & R. MAMCZUR Kafelki wisienki. Rzeszow: Universitet, 2010. ISBN 978-83-62032-20-4.

VANČUROVÁ, E. 5x Filip. Praha: Albatros, 1984.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (29.01.2021)

PROLÍNÁ SE UKÁZKA S ANALÝZOU A VLASTNÍ PRÁCE STUDENTŮ S DĚTMI S NÁSLEDNOU DISKUSÍ

Využíváme fakultních mateřských škol a mateřských škol zapojených do projektu OPPV SC1.

 V případě on-line výuky se posílí sledová jednoho dítěte a analýza jeho reakcí, tvorba zásobníku aktivit, rozvíjejících tytéž či podobné schopnosti jako v ukázce, rozvíjející tentýž pojmotvorný proces v alternacích.

Vedle rozvíjejících aktivit jsou nad původní rámec zařazeny diagnostické aktivity, ke kterým probíhá společná analýza a interpretace sledovaných jevů.

MAteriály k diagnostickým aktivitám dostávají studenti přímo, aby nemohlo dojít k šíření Dg aktivit jinak než osobním předáním.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Okruhy:

1) rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jednoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmtematické gramostnosti typ 1

2) diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a garfické a gestické modely a diagnostika schopnosti zpracování časoprostorových údajů; pojem celek a jeho části - rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční

3) gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v prgrafické práci s celkem a částmi; didaktická struktura - tvorba, využití v plánování a reflexi

4) porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra

5) kompletace a substituce v manipulativních, grafických a akustických aktivitách; cesta k celé větě

6) pravda a nepravda - vyhodnocení pravdivosti sdělení a lokální důkaz; hry na pravděpodobnost

7) stolní hry s pravidly: vybrané strategie seznamování s pravidly

8) volitená témata dle zájmu studentů

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

1) 80% účast

2) Závěrem kurzu je zápočet za aktivní účast v kurzu (příprava aktivity, realizace, analýza), ve které má student prokázat schopnost propojit teoretické poznatky s didaktickými pohledy. Dílčí podmínkou je aktivní zapojení do specifických diagnostických aktivit v rámci inovací kurzu.

3) Práce projde obhajobou v diskusní skupině.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK