PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti II - OPB01L113A
Anglický název: Literature for children II
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 50 / 50 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Prerekvizity : OPB01L106A
Je prerekvizitou pro: OPB01L120A
Je záměnnost pro: OKB01L113A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (14.02.2019)
Seminář si klade za cíl: - rozvíjet interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti; - vést studenty k tvorbě vlastních otázek, úkolů a námětů k činnostem a k jejich reflexi; - umět zvolit vhodnou knihu pro každé dítě; - pěstovat vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. Seminář je veden interaktivně metodami RWCT.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (14.02.2019)

GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.

GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Literatura pro děti. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.

HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářská propedeutika. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4.

 CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 572 s.

 CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.

LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0112-8.

MALÝ, Radek a Josef NEŠPOR. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4503-8.

 REISSNER, Martin. Ilustrace. Brno: Moravské zemské muzeum, 2015.

RYBÁROVÁ, Eva. Čtenářské strategie jako podpora porozumění předčítanému textu u dětí předškolního věku. Praha, 2016. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání.

TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.

TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: Cerm, 2000, 22 s. LZ 56. ISBN 80-720-4140-1.

TRÁVNÍČEK, Jiří. Vyprávěj mi něco--: jak si děti osvojují příběhy. V Příbrami: Pistorius & Olšanská, 2007. Scholares. ISBN 978-80-87053-07-2.

 

Časopisy:

Kritická gramotnost

 

Doporučená literatura dětských knih v prosteřdí Moodle

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (14.02.2019)

Interpretace vybrané dětské literatury

Čtenářské koutky v MŠ

Čtení s předvídáním (konkrétní ukázky s knihou)

Práce s klíčovými obrázky (konkrétní ukázky s knihou)

Práce s ustálenými prvky (konkrétní ukázky s knihami)

Čtenářská strategie vizualizace (konkrétní ukázky s knihami)

Čtenářské kostky (konkrétní ukázky s knihou)

Hlavní postava

Tvorba vlastní knihy

Projekty na podporu čtenářství

Časopisy pro děti předškolního věku

Témata dětských knih: obrázkové knihy, knihy pro dvouleté děti, wimmelbuchy; pohádky a popletené pohádky; příběhy se zvířecím hrdinou; příběhy s dětským hrdinou; knihy o etiketě; naučné knihy; zprostředkování tématu jinakosti/odlišnosti; téma strachu a smrti; práce s poezií v mateřské škole

Podpora v Moodlu: Literatura pro děti II - MŠ - PS

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK