PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Český jazyk v předškolním vzdělávání - OPB01C114A
Anglický název: Czech Language in Pre-school Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB01C114A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (17.01.2022)
Cílem kurzu je seznámit studenty s jazykovým vývojem předškolního dítěte. Témata: rozvoj komunikativních dovedností dětí předškolního věku, komunikativní dovednosti učitele, ortoepie, rozvoj slovní zásoby, řečové strategie, chápání gramatických kategorií u dětí předškolního věku, kulturní specifika v komunikaci, genderová specifika v komunikaci, základní poznatky psycholingvistiky ve vztahu k řečovému vývoji, pragmatická dimenze komunikace.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (17.01.2022)

Pišlová, S.: Pojďme se učit. Praha: PedF UK, 2011.

Pišlová, S.: Jazykové hry. Praha : Fortuna, 1996.

Pišlová, S., Čížková, M., Linc, V. Pojďme si hrát. Praha: Fortuna, 1994.

Ptáčková, J.: Než půjdu do školy. Praha: Portál, 2012.

Tymichová, H.: Nauč mě číst a psát. Praha: SPN, 1985.

Opravilová, E. Než půjdeš do školy. Praha: Blug, 1995.

Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno. Univerzita J. E. Purkyně, 1979.

Piaget, J., Inhleder B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014.

Koukolík, F. Před úsvitem, po ránu. Eseje o rodičích a dětech. Praha: Karolinum, 2008.

Chejnová, P. Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum, 2016.

Chejnová, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: Pedf UK, 2016. online

Smolík, F. - Seidlová Málková, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.

Průcha, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (17.01.2022)

Cvičení rozvíjející komunikativní dovednosti dětí (receptivní i produktivní). Základní jazykové roviny - fonetická, morfologická, syntaktická, lexikální, textová a pragmatická. Aplikace psycholing. poznatků do školní praxe. Gender v komunikaci. Kulturní specifika v komunikaci.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (17.01.2022)
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění úkolů na seminářích , praktická seminární práce zaměřená na rozvoj komunikace dětí - odevzdání do konce výukových seminářů a prezentace práce v semináři. Povolena jedna absence.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK