PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Kultura mluveného projevu - OPB01C107A
Anglický název: Spoken Language Culture
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 35 / 35 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Baloušová
Je záměnnost pro: OKB01C107A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (24.05.2020)
Rozvoj komunikativních dovedností studentů, seznámení se s ortoepií českého jazyka, technikou řeči, verbální a neverbální složkou komunikace. Příprava a přednes projevu, přizpůsobení projevu publiku. Praktická řečnická cvičení. 1. Ortoepie českého jazyka (výslovnost vokálů, ráz, výslovnost cizích slov), základní příručky 2. Ortoepie českého jazyka (výslovnost konsonantů, asimilace znělosti, neutralizace) 3. Suprasegmentální prvky (intonace, tempo, rytmus, přízvuk slovní a větný) 4. Neverbální komunikace (mimika, gesta, proxemika, haptika, kulturní a biologická podmíněnost neverbální komunikace) 5. Komunikace monologická a dialogická, vedení dialogu, argumentace, manipulace a obrana proti ní 6. Řečnické figury, využití metafor a frazeologie k ozvláštnění projevu
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (24.05.2020)

HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0.

HAVLOVÁ, I., ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Š.,  MĚCHUROVÁ, A. Kapitoly z rétoriky. Praha: Karolinum, 1991.

HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-x.

ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2965-7.

VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole aneb Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Jinočany: H & H, 1998. ISBN 80-86022-41-2.

 

Doporučená literatura:

DOHERTY-SNEDDON, G. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7.

KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1829-6.

LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2309-8.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (24.05.2020)

1.           Ortoepie českého jazyka (výslovnost vokálů, ráz, výslovnost cizích slov), základní příručky - praktická cvičení

2.           Ortoepie českého jazyka (výslovnost konsonantů, asimilace znělosti, neutralizace) - praktická cvičení

3.           Suprasegmentální prvky (intonace, tempo, rytmus, přízvuk slovní a větný) - praktická cvičení 

4.           Neverbální komunikace (mimika, gesta, proxemika, haptika, kulturní a biologická podmíněnost neverbální komunikace) - praktická cvičení

5.           Komunikace monologická a dialogická, vedení dialogu, argumentace, manipulace a obrana proti ní  - příprava a nácvik projevu

6.           Řečnické figury, využití metafor a frazeologie k ozvláštnění projevu - práce s textem, příprava a nácvik projevu

 

Součástí kurzu jsou řečnické výstupy studentů. 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (24.05.2020)

Aktivní účast v kurzu (řečnická cvičení). Podmínkou k udělení klasifikovaného zápočtu je zdařilé řečnické cvičení na téma blízké budoucí profesi studentů / studentek a s přihlédnutím k věkové kategorii žáků předškolního věku. Řečnické cvičení musí odpovídat zásadám spisovného kultivovaného jazykového projevu, které budou stanoveny na první přednášce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK