PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Aktuální didaktické otázky - ON2301012
Anglický název: Current Issues in ELT
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D.
Prerekvizity : ON2301011
Je prerekvizitou pro: OSOZ3AA, OSOZ3BB, OSOZ3B, OSOZ3A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (10.02.2017)
Předmět završuje povinné studium oborové didaktiky. Studenti poznávají a kriticky hodnotí teorie vyučování a učební metody, které ovlivňují současnou praxi (např. teorie osvojování druhého jazyka, humanistické alternativní metody, komunikativní přístup, bilingvální výuka). Zaměřují se na prohlubování žákovské motivace, jazykové učební styly a strategie a efektivní pracovní postupy v heterogenních třídách, zabývají se testováním a kritérii hodnocení písemného i mluveného projevu. Získávají hlubší poznatky o kontextu, ve kterém budou pracovat, zejména o kurikulu a jeho typech, o užívaných učebnicích a hlediscích jejich výběru a o plánování výuky na delší časové období. Uvědomují si komplexnost didaktických problémů, zdokonalují se v didaktické argumentaci a opírají se přitom o adekvátní penzum vědomostí a dovedností. Požadavky ke zkoušce: Zkouška má dvě základní části: teoretickou a praktickou. Teoretická znamená aktivní a dostatečné zvládnutí teoretických okruhů daných v okruzích ke zkoušce. K praktické části studenti přinesou obě portfolia z praxe na základní i střední škole. O nich bude veden rozhovor, kde student prokazuje praktické zvládnutí didaktické terminologie a praktickou aplikaci současných trendů v obecné i oborové didaktice. Na závěr zkoušky student provede zhodnocení svého výkonu, navrhne klasifikaci a svůj návrh kvalifikovaně zdůvodní.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (10.02.2017)

HARMER,J. The Practice of English Language Teachig. Harlow: Longman, Pearson Education,  2001.

IRUJO,S. Teaching Bilingual Children: Beliefs and Behaviors.Boston: Heinle &Heinle, 1998. ISBN 978-0-8384-6098-6.

Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od školního roku 2015/2016. Anglický jazyk. Praha: CERMAT, 2014. Dostupné z www.novamaturita.cz

Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnáziích. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-13-7.

Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. ISBN 978-80-87000-03-X.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2013.

RICHARDS,J.C. Curriculum Development in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 978-0-521-80491-2.

SCRIVENER,J. Learning Teaching. Macmillan: 2005.

Učení je skryté bohatství. Zpráva Mezinárodní komise UNESCO „vzdělávání pro 21. století.“ Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997.

WOODWARD,T. Planning Lessons and Courses: Designing sequences of work for the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-63354-3.

 Další literatua:

RYNOLD, J. (ed.) Affect in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
BACHMAN, L.F.; PALMER, A.S. Language Testing in Practice. Oxford: Oxford University Press, 1996.
BROWN, J.D.; HUDSON, T. Criterion-referenced Language Testing. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Common European Framework of Reference for Languages : Learning, teaching, assessment. Cambridge: Modern Languages Division, Strasbourg & Cambridge University Press, 2001.
CHODĚRA, R.; RIES, L.; ZAJÍCOVÁ, P. aj. Výuka cizích jazyků na prahu nového století (II). Ostrava: Ostravská univerzita, 2000.
DORNYEI, Z. Teaching and Researching Motivation. Harlow: Pearson Education Limited, 2001.
IRUJO, S. Teaching Bilingual Children : Beliefs and Behaviors. Boston: Heinle & Heinle, 1998.
MORROW, K. Insights from the Common European Framework. Oxford: Oxford University Press, 2004.
RICHARDS, J.C. Curriculum Development in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
SCOVEL, T. Learning New Languages : A Guide to Second Language Acquisition. Boston: Heinle & Heinle, 2001.
TUDOR, I. The Dynamics of the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (13.01.2017)
- neurolingvistické aspekty výuky cizích jazyků,
- komunikativní přístup k výuce cizích jazyků,
- učitel a plánování výuky,
- tvorba a využití školních vzdělávacích programů,
- výběr učebnice,
- užití moderních pomůcek ve výuce anglického jazyka,
- typy a tvorba testů a jejich hodnocení,
- oprava chyb,
- nová maturita z anglického jazyka,
- žáci se speciálními vzdělávacími potřebami,
- další vzdělávání učitelů.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK