PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova - OKNC2C123B
Anglický název: Media Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (26.01.2022)
Studenti získají praktické a teoretické znalosti z oboru mediální komunikace, jež jsou aplikovány na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ. Základní okruhy: Manipulace v médiích, reklamní komunikace, zpravodajství a jeho ne/objektivita, propaganda, násilí v médiích, kyber-šikana a obrana proti ní, aktivní přístup k médiím, elektronická komunikace a její specifika, jazyková specifika mediální komunikace, mediální produkty a jejich uspořádání, výstavba mediálního textu, mediální publikum, mediální výchova v učebnicích českého jazyka.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (16.11.2023)

BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-858-5011-7.

BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister, 2001, 391 s. Studium. ISBN 80-859-4767-6.

ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s. ISBN 80-859-2775-6.

ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.

ECKERTOVÁ, Lenka. Hustej internet. Praha: Petr Prchal, 2014, 87 s. ISBN 978-80-87003-39-8.

GREGOR, M., VEJVODOVÁ, P.: Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!Brno: C-Press, 2018

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4.

JIRÁK, Jan. Média a násilí: přednášky a diskuse ze semináře, který uspořádaly společnost Corona a Stálá komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v rámci Mezinárodního festivalu animovaných filmů AniFest 2005 (Třeboň, 7. května 2005). Vyd. 1. Praha: Corona, 2005, 72 s. ISBN 80-903-3635-3.

MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 2., rev. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011, 399 s. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-717-8200-9

MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 978-80-7367-315-4.

STRACHOTA a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019

ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 157 s. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-718-4711-9.

 

https://www.deti-a-media.cz/

https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/

http://svetmedii.info/

https://zvolsi.info/

https://manipulatori.cz/

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (10.02.2023)

Aktivní účast na semináři a v on-line kurzu.

Samostatné studium zadané literatury a práce se stud. oporami v rozsahu 60 hodin, úspěšné plnění průběžně zadávaných kontrolních úkolů.

Seminární práce o rozsahu 10 stran (část praktická i teoretická, téma dle zadání na první konzultaci). Diskuse s vyučujícím, který seminární práci prostudoval. Termín: 29. 4. 2023

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK