PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti I - OKN01M137B
Anglický název: Selected chapters from mathematical literacy I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Záměnnost : OPN01M137B
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Předmět je určen především těm studentům, kteří absolvovali bakalářské studium s odlišným obsahem než studenti UK PedF – obor učitelství pro mateřské školy, předškolní pedagogika v posledních třech letech. Předmět je otevřen i těm, kteří potřebují repetitorium. Předmět může velmi dobře tvořit úvod do problematiky pro studenty oboru Sppg a oboru Vychovatelství. Předmět je zaměřen na geometrii a úvod k ní v předškolním věku a na stimulaci logického myšlení jako součásti matematického myšlení a na možnosti rozvoje prelogického myšlení. Okruhy jsou provázány na didaktiku. Vzhledem k inkluzi se dle zájmu můžeme zaměřit na děti s dysfunkcemi nebo na děti nadprůměrné, případně na specifika dětí přicházejících ze zahraničí - tedy vzhledem k jejich dosavadním soociokulturním kontextům např. v modelování. Cílem je vytvořit předpoklady pro zvládnutí předmětu Rozvoj předmatematické gramotnosti, který se studuje v druhém roce navazujícího magisterského studia PPg. Z níže navržených okruhů se obsah zaměří především na ty otázky, které se v analýze orientačního testu v kontextu dané skupiny studentů budou jevit jako klíčové, či na výslovné přání minimálně třetiny zúčastněných. Obsah bude vycházet z daných okruhů dle potřeb té které skupiny studentů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Cílem předmětu je shrnout či rekapitulovat obsah bc studia - předmětu Rozvoj matematické gramotnosi a probrat se studenty ty okruhy, které v bakalářském studiu mimo UK Pedf neprobrali. Z nabídky v sylabu si studenti s vyberou tři témata, kterým se budeme věnovat podrobněji.

Předmět má vyrovnat onen handicap a umožnit snazší zvládnutí navazujících předmětů v rámci magisterského studia.

Pro studenty z jiných oborů slouží předmět jako úvod do problematiky s přesahem do SPPG, učitelství prvního stupně ZŠ a vychovatelství, umožnit pochopit úskalí přechodu dítěte do ZŠ, či specifické poruchy učení

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

KASLOVÁ, M. Prelogické myšlení. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (76 – 101). Praha : JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

KASLOVÁ, M. Zebra problem solving methods for children aged 5-8 years In Quaderni della Diddatica, 4 pp., 2023.

KASLOVÁ, M. Transformace v předmatematické gramotnosti. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (102-119). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

KASLOVÁ, M. Polytechnická výchova a příprava na školní matematiku – mozaiky a cesta k míře.In J. Slowík, J. (ed.) Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v MŠ. (20 – 38) Plzeň: ZČU PdF v Plzni, 2015.  ISBN 978-80-261-0560-2. 

STOPENOVÁ A. K prostorové představivosti dětí předškolního věku. IN: ACTA PAEDAGOGICAE ANNUS III PREŠOV – OLOMOUC, (61 – 70). PREŠOV: ROKUS, 2004. ISNB 80-7220-182-4.

KASLOVÁ, M. Význam slov ano a ne v rozvoji dítěte. In Uhlířová M. (ed.) Acta universitatis palackianae olomucensis, facultas paedagogica 2014, Mathematica IX (98-103). Olomouc: UPOL, 2014. ISSN 1801-0288.

KASLOVÁ, M. Celek a jeho části.  Studijní text pro kurzy ESF. Pardubice: CCS, 2014 (bez ISBN).

KUPČÁKOVÁ, M. Zobrazení prostoru kreslením a modelováním. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (120-154). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

SWOBODA, E. How to introduce young children to the repeating geometric patterns. In Novotna, J. a H. Maraova (ed.)

Proceedings of SEM’13, (314 -321). Prague: Charles University, Faculty of Education, 2013. ISBN 978-80-7290-637-6.

VIGHI, P. The triangle as a mathematical object. In Pytlak, M, (ed.) Proceedings CERME 3 – Europeen researche in mathematic education. ISBN 978-83-7996-009-5

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

buďukončený 2.r. BC oboru učitelstvípro mateřské školy či magisterského studia  oboru učitelství 1. stupně nebo SPPG či vychovatelstvínebo 1. či 2.r. navazujícíghom agisterského studia PPG,

probíhající magisterské studium o

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Studenti se vzhledem k povaze předmětu připravují průběžně za podpory systému Moodle. Ke kontrole porozumění látky a k podpoře domácí přípravy bude sloužit nabídka testů. Na zápočet student kombinovaného studia musí prokázat 100% přítomnost, kdy spolupracuje s dalšími ve skupinách po 4-5;  předloží písemnou domácí práci na zadané (vybrané téma po dohodě) téma v propojení na praxi ze studovaného okruhu otázek, kterou v rámci kolokvia bude reflektovat. V práci prokáže hlubší pochopení dané problematiky, kterou propojí s praxí. Práce v rozsahu 2 – 3 stran textu včetně uvedení užitých informačních zdrojů.  U studentů prezenčního studia se požadavek mění jen u povinnosti prezence na 80% účast.

 

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle,

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta."

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK