Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
Cílem předmětu „Informačně technologická elementaristka I“ je seznámit studenty studijního oboru Pedagogika předškolního věku s významem počáteční informačně technologické výchovy dětí předškolního věku a možnostmi a směry tohoto výchovného působení s akcentem na prožitkové učení a tvůrčí činnost dětí v mateřské škole prostřednictvím didaktických hraček a interaktivních technologií. Předmět by měl podpořit utváření technicky orientovaného tvůrčího myšlení dětí, utváření základů jejich digitálních kompetencí a schopností komunikovat s použitím digitálních technologií s respektováním specifik mentálního a psychomotorického rozvoje dětí. V daném směru budou studenti připravováni k využívání interaktivních tabulí či koberců, tabletů, programovatelných stavebnic a programovatelných hraček včetně příslušející softwarové podpory a bude rozvíjena jejich schopnost evaluovat, aplikovat či vytvářet příslušné digitální objekty.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER
Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
CATLIN, D. The principles of Educational Robotic Applications (ERA): a framework for understanding and
developing educational robots and their activities. Paris : 2010.
TOCHÁČEK, D., LAPEŠ, J. Edukační robotika. Praha: PedF UK, 2012, ISBN 978-80- 7290-577- 5.
Hlavní materiály a podklady budou poskytovány prostřednictvím Moodle kurzu
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (15.09.2020)
plnění dílčích úloh dle témat předmětu v daných Moodle kurzem
písemný test ve zkouškovém období
V případě, že opětovně dojde k přechodu z prezenční výuky na distanční výuku v souvislosti s přijímanými opatřeními bude výuka realizovaná online v době standardně rozvrhované výuky prostřednictvími aplikace MS Teams. Současně bude posílena distanční výuka a s výukou související komunikace v prostředí Moodle. Studenti by se měli takto přizpůsobené výuce účastnit stejným aktivním způsobem jako v případě běžné výuky.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (15.09.2020)
OSOBNÍ POČÍTAČ a další technologie jako prostředek pro vzdělávání dětí v mateřské školce
ZPRACOVÁNÍ TEXTOVÝCH, GRAFICKÝCH A ČÍSELNÝCH DAT pro přípravu digitálních učebních materiálů pro děti v mateřské školce
INTERAKTIVNÍ TECHNOLOGIE A DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁLY
Základní terminologické konstrukty oblasti, didaktické prostředky, učební pomůcky, výukové objekty, digitální výukové objekty, prostředky didaktické techniky, technické výukové prostředky
Interaktivní tabule, panely a koberce; druhy, možnosti využití, softwarová podpora
PROGRAMOVATELNÉ HRAČKY A JEJICH APLIKACE DO VÝUKY
Možnosti a význam využití programovaných hraček
Teoretická východiska a praktická práce s programovatelnými hračkami (BeeBot)
TABLETY A MENŠÍ DOTYKOVÁ ZAŘÍZENÍ A MOŽNOSTI JEJICH VYUŽITÍ
Možnosti a význam využití tabletů ve vzdělávání
Teoretická východiska a praktická práce s tablety
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (23.10.2018)