Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (20.02.2017)
Tento volitelný předmět plní zčásti remediální, zčásti konsolidační i prohlubující funkci. Má též ovšem potenciál
motivační. Je zaměřen primárně na parolové disciplíny. Propojuje teorii s praktickou analýzou, a současně tam,
kde je to náležité, využívá též konfrontačního pohledu. Posluchači se na výuce aktivně podílejí, a to prostřednictvím
krátkých prezentací na vybraná zadaná témata, dále jejich oponenturou a následně analýzou konkrétních autentických
ukázek z hlediska příslušných okruhů. Dle potřeby se ve výuce kombinují prvky přednášky, semináře i worshopu.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (20.02.2017)
This option serves partly remedial, and partly consolidating, functions. It is also designed to deepen the student’s
knowledge and may have a motivating force. It focusses primarily on parole disciplines. The seminar strives to
interrelate theory with practical analysis, and wherever necessary, adopts the contrastive approach. The students
take a crucial, active part in seminar activities, viz. through short presentations on the selected given topics, through their
peer-reviewing of the presentations, and by analysing specific authentic text samples in view of the particular
linguistic areas. The lessons may occasionally combine features of lectures, seminars and workshops.
Literatura -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.10.2015)
Crystal, D. (1995): The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters), Cambridge, CUP
Halliday, M.A.K., Hasan, R. (1989): Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective, Oxford, OUP
Roach, P.(1983): English Phonetics and Phonology, Cambridge, CUP
Scovel, T. (1998): Psycholinguistics. Oxford, OUP
Spolsky, B. (1998): Sociolinguistics, Oxford Introductions to Language Study, Oxford, OUP
Yule, J. (1996): Pragmatics, Oxford Introductions to Language Study. Oxford, OUP
Yule, G. (1996): The Study of Language, Cambridge, CUP
K jednotlivým tématům bude doporučována též rozšiřující literatura, určená na prohloubení znalostí i zpracování prezentací.
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.10.2015)
Crystal, D. (1995): The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters), Cambridge, CUP
Halliday, M.A.K., Hasan, R. (1989): Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective, Oxford, OUP
Roach, P.(1983): English Phonetics and Phonology, Cambridge, CUP
Scovel, T. (1998): Psycholinguistics. Oxford, OUP
Spolsky, B. (1998): Sociolinguistics, Oxford Introductions to Language Study, Oxford, OUP
Yule, J. (1996): Pragmatics, Oxford Introductions to Language Study. Oxford, OUP
Yule, G. (1996): The Study of Language, Cambridge, CUP
Additional sources will be recommended to individual topics, intended to deepen the student’s knowledge and to back their presentations.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (20.02.2017)
Klasifikovaný zápočet (dva kredity) bude udělen na základě splnění následujících požadavků: Jedna prezentace na určené téma (ovšem předložená v písemné podobě a předem konzultovaná s vyučující) Jedna oponentura prezentace na předem určené téma Analýza autentické ukázky textu z hlediska probraných jevů (min. 70%)
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (20.02.2017)
Credits will be granted to students meeting the following requirements: One short presentation on a selected given topic (prior to the presentation in seminar, the paper has to be turned in in writing and acknowledged) One peer-reviewing of a collegue’s presentation on a selected given topic Analysis of an authentic text sample from the viewpoint of the topics covered (min. 70%)
Sylabus -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.10.2015)
1. Úvod; Fonetika
2. Textová lingvistika - koheze a koherence
3. Textová lingvistika - registr, typ textu, intertextualita
3. Stylistika - mluvenost a psanost
4. Stylistika (ne)formálnost
5. Pragmatika - principy
6. Pragmatika - producentova intencionalita a recipientova akceptabilita
7. Sociolingvistika - regionální rozvrsvení
8. Sociolingvistika sociální rozvrstvení
9. Psycholingvistika a informativita
10. Souhrn - s využitím konfrontačního rozměru
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.10.2015)
1. Introduction; Phonetics
2. Text linguistics - cohesion and coherence
3. Text Linguistics - register, text type, intertextuality
3. Stylistics - orality and literacy
4. Stylistics (in)formality
5. Pragmatics - principles
6. Pragmatics - Producer´s intentionality and recipient´s acceptability
7. Sociolinguistics - regional variation
8. Sociolinguistics - social variation
9. Psycholinguistics and informativity
10. Revision - making use of the contrastive approach