|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (03.09.2018)
ČERNOUŠEK, Michal: Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1. DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1. GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8. GEBHARTOVÁ, Vladimíra., OPRAVILOVÁ, Eva.:Rok v mateřské škole – kurikulum předškolní výchovy, Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3. CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982. KÁDNEROVÁ, Boţena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. v Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1982. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie, Jinočany: H & H, 2002, ISBN 80-7319-020-6. MATĚJČEK, Zdeněk: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte, Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0870-1. MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona (eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy, Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8. MOCNÁ, Dagmar, PETERKA, Josef a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha- Litomyšl: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X. PETERKA, Josef: Teorie literatury pro učitele, Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-045-5 PROPP, Vladimir Jakovlevič: Morfologie pohádky a jiné studie, ed. Hana Šmahelová, přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová, Jinočany: H & H, 2008 ISBN 978-80-7319-085-9 SIROVÁTKA, Oldřich: Česká pohádka a pověst v lidové tradici a v dětské literatuře, Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998. ISBN 80-85010-06-2. STRNADOVÁ, Karla, Eva BIČIŠŤOVÁ a Eva VEBEROVÁ. Literární výchova v mateřské škole: dílčí metodická příručka k programu výchovné práce pro mateřské školy. Praha: VÚP Praha, 1989. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)
V souladu s integrativním modelem čtenářské pregramotnosti budou představeny možnosti interpretace knihy a práce s knihou k podpoře porozumění textu a motivaci pro budoucí čtenářství. Ukázky budou vycházet i z různých literárních druhů, žánrů a typů knih, konkrétně: 1) Beztextové knihy, wimmelbuchy - výzvy pro dospělého jako zprostředkovatele knihy 2) Obrázkové knihy, zejména pro dvouleté děti a práce s nimi 3) Próza s dětským hrdinou, próza se zvířecím hrdinou 4) Knihy o etiketě 5) Příroda, barvy, změny ročních období apod. 6) Naučné knihy a práce s nimi 7) Rozvoj prosociálních vztahů 8) Způsoby zprostředkování tématu jinakosti/odlišnosti, životu s handicapem 9) Překonávání strachu a smrti 10) Práce s poezií v mateřské škole Využití čtenářských kostek, práce s emočními kartami, časopisy pro děti předškolního věku (se zaměřením na literární texty a úkoly vztahujícími se k literárním textům) |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)
Aktivní účast na semináři Seminární práce, v níž student prokáže orientaci v literatuře pro děti předškolního věku a schopnost interpretace literárního textu, dovednost pracovat s vybranou knihou vhodnými metody E-U-R, které by motivovaly děti ke čtení, rozvíjely u nich dovednosti předcházející čtení a orientovaly je ve světě. |