PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Teorie hry a učení s didaktikou - OB7215206
Anglický název: Play and Learning Theory and Teaching Methods
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB01N123A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB7315206
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (29.01.2018)
Kurz analyzuje základní teoretická východiska hry, její znaky, vývojové etapy a funkci dětské hry od kojeneckého věku do 7 let. Analyzuje hru a učení,jejich kognitivní a sociální úlohou v rozvoji dítěte předškolního věku. Studenti v praxi pozorují a následně analyzují hru, mohou zpracovat seminární práci na časopiseckou či knižní produkci, která se vztahuje k dané problematice, nebo vytvoří zápis dětské hry. Seminární práce jsou prezentovány před skupinou a lze za ně získat KZ. Klasifikovaný zápočet je možné vykonat také formou konzilia tehdy, když se splněna podmínka docházky. Jinak formou individuálního zkušebního rozhovoru.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (31.01.2018)

Cílem je seznámit studenty s teoriemi, které se vztahují k objasnění podstaty dětské hry, objasnit jednotlivé druhy her v kontinuitě  s vývojem dítěte, vést k porozumění přínosu hry v kognitivním, sociálním, emocionálním přínosu hry pro děti a pro jejich seberealizaci. Sledovat didaktické přístupy a možnosti diagnostiky prostřednictvím volné hry.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (29.01.2018)

Caiatiová,M.,Delačová,S.,Mullerová,A.Volná hra. Praha: Portál, 1995

Koťátková,S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.

Koťátková,S. Zpracovávání příběhů v dětských hrách. In Problémové dítě a hra. Metod.listy pro předšk. vzdělávání C1.3. Praha: Raabe, 2005, s. 1-20.

Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada publishing, 2014.

Millarová,S.: Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.

Piaget,J., Inhelderová, B.: Psychologie dítěte.Praha: Portál. 2000.

Příhoda,V. Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN, 1965.

Vymětal,J.,Rezková,V. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál, 2001.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.09.2018)

Kurz analyzuje základní teoretická východiska hry, její znaky, vývojové etapy a funkci dětské hry. Zaměřuje pozornost na přínos hry ve skupině dětí v moderně pojaté osobnostně orientované mateřské škole. Otevírá některá diagnostická vodítka vzešlá ze hry, důležitá pro volbu adekvátních přístupů k jednotlivým dětem. Analyzuje hru a učení, jejich kognitivní a sociální úlohou v rozvoji dítěte předškolního věku. Studenti v praxi pozorují a následně analyzují hru, zpracovávají recenze na současnou časopiseckou a knižní produkci, která se vztahuje k dané problematice.

Inovace předmětu podpořena projektem Podpora inovací v přípravě studia pedagogických pracovníků na PedF UK financovaného z Fondu vzdělávací politiky pro rok 2018.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (31.01.2018)

Studenti se mohou přihlásit ke zpracování seminární práce podle zadané literatury nebo vytvořřit deskripci hry předškolního dítěte. Seminární práce musí být na získání KZ před skupinou prezentována. Klasifikovaný zápočet je vykonáván formou konzilia tehdy, když se splněna podmínka docházky. Jinak formou individuálního zkušebního rozhovoru.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK