Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (12.02.2019)
Interpretace základních děl české literatury II.
Anotace pro všechny vyučující:
Obsahem kurzu je rozbor vypsaných děl z hlediska literárněhistorického, kritického a teoretického. Práce v seminářích bude organizována jednotně, a to následujícím způsobem: každý seminář se skládá ze tří modelových částí, jejichž základem jsou zadané a připravené referáty/prezentace. Každý student v semináři je však povinen přečíst všechny zadané tituly a účastnit se aktivně diskuse.
1. Vstupní referát je zaměřen na osobnost autora a dobové kontexty díla. Jak údaje z autorova životopisu, tak informace kontextového rázu musí být vybrány tak, aby osvětlily dílo samo. Studenti tím osvědčí schopnost orientace v historickém a životopisném materiálu, i schopnost vyvozovat ze signálů, které dostávají prostřednictvím daného díla, příslušný a nenáhodný kontext.
2. Druhý referát se zaměří na problematiku ohlasu díla v různých jeho konkretizacích či aktualizacích. Součástí by mohly být i informace o vlivu díla na podobu a proměnu estetických norem.
3. Třetí příspěvek je vnímán jako hlavní. Jeho úkolem je interpretace díla z pohledu jeho významové výstavby, jeho funkční rozbor a interpretace/kritika ze současných pozic. Jsou zde akcentovány otázky spojené s žánrem, tématem, motivy, kompozicí, myšlenkovým vyzněním, popř. otázky týkající se autorského stylu, intertextuality atd. Cílem je postihnout důvody, pro které je analyzovaný titul součástí kánonu české literatury i to, zda je dílem čtenářsky živým - je zde tedy i místo pro vyjádření osobního postoje k danému dílu.
Délka 1. a 2. referátu by neměla přesáhnout 10 minut; předpokládaná délka hlavního referátu je 30 minut. Každý z referátů je zadáván různým studentům, v případě komplikovanějších textů, u nichž se předpokládá větší objem práce např. s dobovými kontexty či kontexty ohlasu, může být referát zadán dvěma studentům, kteří jsou současně vyzváni k týmové práci. Studenti, kteří nebudou mít zadán hlavní referát, zpracují dva referáty kontextové. Student, který zpracovává referát o autorovi, zvolí jako druhý referát ohlasový. Studenti si předem promyslí, jaké referáty hodlají zpracovávat. Na prvním semináři proběhne rozdělení úkolů podle výše popsaného klíče.
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (17.05.2019)
Interpretation of Major Works of Czech Literature II.
Annotation for all teachers:
The content of the course is based on an analysis of listed works of literature from the literary-historical, critical and theoretical point of view. Work in seminars will be organized in a unified manner, as follows: each seminar consists of three model parts based on assigned and prepared papers / presentations. However, each student in the seminar is obliged to read all the assigned titles and to participate actively in the discussion.
1. The paper is focused on the author's personality and contemporary contexts. Both the author's CV and contextual information must be selected to illuminate the work itself. In this way, students will be able to orient themselves in historical and biographical material, as well as they are supposed to be able to infer from the signals they receive through the work the relevant and non-random context.
2. The second paper will focus on the issue of the response of the work in various concretizations or updates. This could include information about the impact of the work on the appearance and transformation of aesthetic standards.
3. The third contribution is perceived as the main one. Within this task a student has to interpret the work from the point of view of his semantic construction, his functional analysis and interpretation / criticism of the current positions. There are accentuated questions related to genre, theme, motives, composition, thought, or questions about the author's style, intertextuality etc. The aim is to describe the reasons for which the analyzed title is part of the canon of Czech literature and whether it is a reader's live work - there is also a place for expressing a personal attitude to the work.
The length of the 1st and 2nd papers should not exceed 10 minutes; the expected length of the main paper is 30 minutes. Each of the papers is given to different students, in the case of more complicated texts for which a greater volume of work is expected, eg. with contemporary contexts or contexts of response, the paper may be given to two students who are simultaneously invited to team work. Students who do not have a main paper will process two contextual papers. The student who prepares the paper about the author chooses the second paper to be the respondent. Students think in advance what papers they intend to process. At the first seminar, the task is split according to the key described above.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)
Jedním z dílčích cílů semináře je naučit studenty všestranné kritice pramenné literatury, proto vyučující těchto seminářů
doporučují - jakožto základní pramen - pouze akademické lexikografické příručky, jež však obsahují široký záběr sekundární literatury:
1. Lexikon české literatury A-Z (I.-IV.; 1985 - 2008): Osobnosti, díla, instituce (aut. Vladimír Forst, Jiří Opelík, Luboš Merhaut); vyd. Academia
2. internetový slovník: Slovník české literatury po r. 1945
Bloom Harold: Kánon západní literatury. Knihy, které prošly zkouškou věků, Praha: Prostor 2002 Literatura a kánon (ed. Jan Wiendl); Univerzita Karlova v Praze, 2007 Markiewicz, Henryk: O literárních kánonech, Aluze, 2007, s. 63-73 Muller, Richard: Literární kánon: modely (dis)kontinuity, Česká literatura, 55, 2007, č. 2, s. 167 – 178 Papoušek Vladimír: Spontánnost, manipulace, literární kánon a dobový horizont, Česká literatura, 54, 2006, č. 2-3, s. 103-112
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (21.03.2019)
Tituly pro seminář Věry Brožové, LS 2019: Václav Řezáč: Nástup (1951); Brousek, Antonín: Podivuhodní kouzelníci: Čítanka českého stalinismu v řeči vázané z let 1945-55 (1987) Jan Zahradníček: La Saletta (1946) Josef Škvorecký: Zbabělci (1958) Bohumil Hrabal: Ostře sledované vlaky (1965) František Hrubín: Romance pro křídlovku (1962) Vladimír Holan:Noc s Hamletem (1964) Milan Kundera: Žert (1967) Ladislav Fuks: Spalovač mrtvol (1967) Ivan M. Jirous: Magorovy labutí písně (1985)
Program semináře Lukáše Neumanna:
Brousek, Antonín: Podivuhodní kouzelníci: Čítanka českého stalinismu v řeči vázané z let 1945-55 (1987); Jan Zahradníček: Znamení moci (1951)
Josef Jedlička: Kde život náš je v půli se svou poutí (1954-1957)
Josef Škvorecký: Zbabělci (1958)
František Hrubín: Romance pro křídlovku (1962)
Vladimír Holan: Bolest (1965), Příběhy (1963)
Milan Kundera: Žert (1967)
Ladislav Fuks: Spalovač mrtvol (1967)
Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále (1971)
Ivan M. Jirous: Magorovy labutí písně (1985)
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (13.05.2019)
Podmínky pro semináře
Podmínkou k udělení zápočtu je vypracování zadaných referátů/prezentací a jejich předvedení a obhájení v seminární diskusi. Ve vážných případech je možné odevzdat práci pouze v písemné podobě. Pokud její text nesplní požadavky uvedené v anotaci předmětu, vyučující bude požadovat jeho dopracování či doplnění, nejvýše však v dalších dvou písemných pokusech.