PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy I - O01321163
Anglický název: Didactics of Art Education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 13 / 13 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: DIVV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Prerekvizity : O01321048
Je neslučitelnost pro: OK0621163
Je prerekvizitou pro: O01321281
Je záměnnost pro: OK0621163
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Předmět Didaktika Vv 1 je určen studentům, kteří se ve studiu specializují na výtvarnou výchovu. Představuje vzdělávací předmět výtvarná výchova v širších souvislostech současné pedagogiky, věd o člověku, sociálních teorií vzdělávání, sociologie a filozofie. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Studuje specifika dětského výtvarného projevu jako fenoménu ontogeneze. Jeho stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Seznamuje studenty s přínosem Vv k obecným kompetencím žáků. Zkoumá kreativní procesy ve výuce a možnostmi jejich rozvíjení. Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků. Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne výuka předmětu distanční či hybrodní formou dle pokynů vyučující/ho. Výuka bude probíhat pomocí komunikační platformy MS TEAMS.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná

výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako

tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních

kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.

Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

Klíčová slova:

Výtvarná výchova, vizuální výchova, kulturní vzdělávávní, vizuální vnímání, kreativita, citlivost, představivost, tvorba, proces tvorby, komunikace, dialog, spolupráce, reflexe, dětská kresba, ontogeneze.

 

 

 

 

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (05.02.2020)

FIŠEROVÁ, Z. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů

kulturních artefaktů. Disertační práce. PedF UK 2015

KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014, elektronický text

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné

výchově. Plzeň: ZU 2017

Rámcový vzdělávací program pro základ ní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18].

Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.

 

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzděláváni. Praha: Portál, 1998

BURZOVÁ, P., HIRT, T., LUPTÁK, L. Vizuální antropologie, klíčové studie a texty. Plzeň: FF ZČU 2015

GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999

KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický

vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81

STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015

SZTOMPKA, P. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství 2007

ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů

pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014

WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015


 

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

Přednášky, samostatná četba, analýza textů, profesní portfolio učitele, analýza kurikulárních dokumentů, myšlenkové mapy, muzejní edukace, intepretace uměleckých děl, didaktická transformace obsahu, videoanalýza, plánování vlastní výuky, reflexe, sebereflexe. Studenti budou spolupracovat na výzkumném záměru KVV v projektu Horizon AMASS.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

* Požadavky pro zápočet:

 

pravidelná docházka, aktivita v seminářích

včasné zpracování průběžných úkolů

 

Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne výuka předmětu distanční či hybrodní formou dle pokynů vyučující/ho.

Výuka bude probíhat pomocí komunikační platformy MS TEAMS.

 

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (05.02.2020)

 

1.      Cíle, obsah a učivo Vv.

2.      Výtvarná typologie.

3.      Vizuální gramotnost.

4.      RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo.

5.      Téma ve Vv. Jak a kde ho hledat?

6.      Galerijní a muzejní edukace

7.      Tvořivost

8.      Vizuální vnímání.

9.      Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza.

10.   Psychologická východiska Vv.

11.   Učitelovo pojetí předmětu. Reflexe kurzu.

Semináře probíhají formou reflexe videonahrávek v souvislosti s jednotlivými tématy kurzu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK