PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Výběrový seminář z geometrie - O01310V03
Anglický název: Seminar on geometry
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Prerekvizity : O01310247
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.02.2021)
Kurz je zaměřen na prohloubení učiva geometrie tak, aby byl student schopen pracovat s heterogenní skupinou, to znamená jak se žáky slabšími, tak s talentovanými žáky v oblasti geometrie. Aktivity budou zaměřeny na rozvoj myšlení a tvorbu přiměřených úloh, tedy na tvorbu obtížnostně gradovaných úloh. Obsah je zaměřen na metody vyvozování vztahů ve 2D i 3D geometrii, na rozvoj dovednosti argumentovat i dovednosti pracovat s různými reprezentacemi geometrických objektů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (03.02.2020)

Cílem kurzu je prohloubit učivo geometrie, propojit jej s učivem aritmetiky a na základě práce s heterogenní skupinou studentů prohloubit a aplikovat poznatky z didaktiky matematiky.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (03.02.2020)

Řešení problémů s využitím metod kooperativního vyučování, spolupráce ve skupinách a vrstevnického učení. Výuka je pojata důsledně konstruktivisticky.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (03.02.2020)

- aktivní účast
- aspoň jedna seminární práce

Seminární práce budopou mít dvě různé podoby:

1. st.: a) řešení úloh a tvorba modelů těles; b) experiment se žáky (příprava, realizace, popis a analýza)

2. st.: a) řešení náročnějších úloh; b) tvorba a implementace série gradovaných úloh v rámci kurzu

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.02.2021)

V kurzu se bude pracovat s heterogenní skupinou studentů, a tedy bude dán silný akcent na diferenciaci přístupu k vyučování geometrie. V každém probíraném tématu budou studenti 2. st. vedeni na úroveň abstraktních poznatků a důkazů, zatímco studenti 1. st. na úroveň generických modelů a tvorby hypotéz. Společná práce a vrstevnické učení umožní jít i více do hloubky v didaktice matematiky.

Studenti mohou do značné míry ovlivnit i obsah kurzu. Plánované tématické celky jsou:

1. Geometrie čtvercové mříže, konstrukce pouze pravítkem, zkoumání významných bodů trojúhelníku

2. Pokrývání plochy

3. Zkoumání některých mnohostěnů

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (03.02.2020)

Kurz je určen studentům s hlubším zájmem o geometrii především na úrovni ZŠ s malými přesahy i do vyšších úrovní. Kurz bude otevřen při minimálním počtu studentů 15.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK