Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (19.09.2005)
V kurzu se studenti seznámí se současným pojetí rozvoje počátneční gramotnosti. Přednášky a semináře prezentují nejužívanější metody rozvoje prvopočátečního čtení a psaní v historii české školy i v současnosti a příslušné didaktické materiály. Do seminářů je integrována řízená pedagogická praxe v 1. ročníku ZŠ.
Poslední úprava: Erudio ()
The topic introduces present development of elementary literacy. Lectures and seminars present the most used methods of development of elementary reading and writing in history of Czech school and in the present as well. It also present didactic materials. There is integrated pedagogical practice at 1st grade of Compulsory school at the seminars.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.02.2019)
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.02.2019)
Křivánek,Z. - Wildová,R. : Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha, PedF UK 1997 Matějček,Z. : Vývojové poruchy čtení. Praha, SPN 1998 Doležalová,J. : Didaktika prvopočátečního psaní. Hradec Králové, VŠP, 1995 Tymichová,H. : Nauč mne číst a psát. Praha, SPN 1996 Wildová, R.(ed.): Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního psaní a čtení. UK PedF, Praha 2002 Wildová, R. : Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. Praha, PedF UK 2004 internetové odkazy: www.cteme.eu
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.02.2019)
Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti v kontextu kurikulární reformy, s ohledem na výroční zprávy ČŠI a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV, 2004).
Vhodné pomůcky, projekty na podporu čtenářské pregramotnosti podporu počáteční čtenářské gramotnosti.
Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, základními školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole.
Možnosti inovací školních vzdělávacích programů v MŠ se zaměřením na podporu čtenářské pregramotnosti
Analýza a praktické ověření metod výuky čtení a psaní
Analýza a praktické ověření vázaného a nevázaného písma
Praktické ověření metod hodnocení čtení a psaní
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.02.2019)
Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti. Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická.
Orientace v základní terminologii (čtenářská pregramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence, komunikační kompetence atd.).
Současné trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti
Rozvoj čtenářské pregramotnosti
Psychologické základy rozvoje počátků čtení a psaní
Metody výuky čtení a psaní
Hodnocení čtení a psaní
Rozvoj počátků psaní u leváků
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (12.11.2018)
•100% účast na praxi, možnost nahradit
•test písma
•Aktivní účast na výuce
•Příprava 1 didaktického materiálu včetně metodického doporučení