Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
Předmět je zaměřen na konstruktivistiský (a konstrukcionistický) přístup k výuce, rozvoj kompetencí z oblasti specifického odvětví aplikované robotiky – edukační robotiky, rozvoj algoritmického myšlení, rozvoj informační gramotnosti a rozvoj práce s didaktickou technikou a interaktivními zařízeními. Předmět je tedy zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci výuky informatiky na 1. st. ZŠ v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení u žáků 1. st. ZŠ, a to bez ohledu na využití konkrétního programovacího prostředí. Seznamuje studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, vč. zaměření na rozvoj uživatelských dovedností žáků.
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
The course is focused on constructivist (and constructionist) approach to algorithmic and computational thinking development in the field of specific robotics - educational robotics and using didactic technology and interactive devices in education. The course is focused on teacher´s didactic competences development needed for the implementation of informatics and computing in primary school education. Through algorithmic activities and programming, the course opens a space for getting knowledge and skills for pupil´s computational thinking development. The course introduces to student teachers some examples and educational programming platforms how to integrate interactive / digital technologies into the educational and learning processes in primary school education.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
seznámit studenty s předmětnou oblastí edukační robotiky a demonstrovat jim možnosti implementace konkrétních nástrojů a systémů podporujících výuku aplikované robotiky na 1. stupni ZŠ do vzdělávacího procesu
seznámit studenty s typologií interaktivních zařízení a jejich možnostmi v rámci edukačního procesu na prvním stupni základní školy
ukázat studentům možnosti rozvoje informatického myšlení žáků mladšího školního věku
vyzkoušet si jednoduché metodické postupy pro rozvoj informatického myšlení žáků s použitím různých edukačních programovacích platforem, zejména pak v prostředí Scratch
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
to introduce educational robotics to student teachers abd to present them ways how to implement some available tools, aids, platforms and robotic sets into primary school education
to introduce a typology of interactive devices and their options for teaching in primary school education
to introduce examples of teaching methodology for computational thinking development in primary education
to gain experiences with simple didactic methods how to develop algorithmic and computational thinking of primary school pupils using different programming and robotic platforms and sets, especially then in Scratch
Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ, V., CÁPAY, M. (2011) Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.
VANÍČEK, J. (2012) Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.
HAVELKA, M., STOFFOVÁ, V. (2017) Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.
ALIMINIS, D. et al. (2009) Teacher Education on Robotics- EnhancedConstructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0.
KALAŠ, I., MAYEROVÁ, K. (2017) Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy . Dostupné na https://www.imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly
Project PRIM. imysleni.cz
Další zdroje e-učebnic a materiálů, např. imysleni.cz (další zdroje dle LMS Moodle)
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ V., CÁPAY, M. (2011) Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.
VANÍČEK, J. (2012) Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.
HAVELKA, M., STOFFOVÁ, V. (2017) Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.
ALIMINIS, D. et al. (2009) Teacher Education on Robotics- EnhancedConstructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0.
KALAŠ, I., MAYEROVÁ, K. (2017) Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy . Dostupné na https://www.imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly
Project PRIM. imysleni.cz
Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
Jednotlivé tématické celky:
edukační robotika v učení žáků mladšího školního věku
interaktivní zařízení a další didaktická technika
rozvoj algoritmického myšlení žáků mladšího školního věku
Základy algoritmizace s využitím vybraných edukačních programovacích platforem:
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
The main thematic topics:
educational robotics in learning at primary school education
interactive devices and other educational technology for primary education
algorithmic thinking development of pupils at primary school education
Algorithmic thinking development using educational programming platforms:áklady algoritmizace s využitím vybraných edukačních programovacích platforem:
Kodu, Minecraft EDU, Scratch
code.org, cs.unplugged
Robotic sets, e-toys for algorithmic thinking development:
Beebot, Ozobot, Edison
WeDo
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
Předpokládá se aktivní účast studenta na semináři a aktivní zapojení do práce s didaktickými prostředky. Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a v závislosti na využitých didaktických prostředků, tj. programovatelných stavebnic, robotických hraček (daných LMS Moodle).
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
Předpokládá se aktivní účast studenta na semináři a aktivní zapojení do práce s didaktickými prostředky. Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a v závislosti na využitých didaktických prostředků, tj. programovatelných stavebnic, robotických hraček (daných LMS Moodle).